Dags för dubbelspår

Bo Källstrand, landshövding och kampanjledare för utbyggnaden av Ostkustbanan, gick tillsammans med företrädare för näringslivet samt kollegor från länsstyrelser, regioner och kommun ut i en debattartikel i gårdagens Svenska Dagbladet.

Tidningens ledarsida har vid ett flertal tillfällen tidigare adresserat vikten av ökade ambitioner vad gäller Ostkustbanan och kraven från Källstrand och C/o välkomnas. Inte minst ska det uppmuntras att företrädare för näringsliv och offentlighet gör gemensam sak för att väcka opinion kring Ostkustbanans framtid.

Väl utbyggd och kontinuerligt underhållen infrastruktur är en förutsättning för ett konkurrenskraftigt Norrland. Ska de tillgångar som ligger i berg och skog kunna växlas upp i arbetstillfällen och investeringar är vägen till Europa och världshaven avgörande.

Behovet av snabbare utbyggnad av den svenska infrastrukturen ökar för varje dag som går. Exempelvis har marknaden för järnmalm växt med 250 procent de senaste åtta åren och LKAB allena exporterar årligen 22 miljoner ton järnmalm till världsmarknaden, enligt företaget kommer detta att ha mer än fördubblats om tio år.

Logiken för råvaruhandel och därav förädlade produkter är krass och enkel; är det för omständligt att nå hamnarna i södra Sverige, och därigenom världshaven, tas malmen och virket från en mer konkurrenskraftig aktör. Detsamma gäller viskos från Domsjö, papper från Husum och skogsråvara från inlandet – utan tillförlitliga och snabba transporter förlorar företagens produkter sin attraktivitet och konkurrenskraft.

När nu Botniabanan snart står klar vore det slöseri att inte ge Ostkustbanan en rejäl ansiktslyftning. Trimning av signalsystem och mötesplatser behöver inledas omgående och en långsiktig konstruktion av dubbelspår behöver in i planerna.

Avslutningsvis ska poängteras att infrastruktur kräver ett helhetsperspektiv. För en transport från ett bruk i Ångermanland är det lika illa att bli stående på inloppet till Göteborgs hamn som det är att fastna på Ådalsbanan. Tid till spillo är tid till spillo. Därför det allra viktigaste att de offentliga investeringarna i infrastruktur ökar på bredden.

För att möjliggöra såväl regionförstoring som arbetstillfällen vid svenska industrier är vägar, järnvägar och hamnar avgörande.

Genom att öka investeringstakten kan Sverige ta igen den rad av förlorade år som socialdemokratiska och borgerliga regeringar gjort sig skyldiga till. Högre ambitioner med i svensk infrastrukturpolitik är en investering i framtiden.

GABRIEL EHRLING

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Dela
  • +1 Intressant!