Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utforskar världens mellanrum

/

Hon låter solen ta en selfie och gör faluröd minimalism i ett arketypiskt landskap. Eva-Maria Raab, gästkonstnär från Wien på besök i Örnsköldsvik, utforskar världens mellanrum.

Annons

De finns där, men de är inte uppenbara. Svåra att fånga – närvaro och frånvaro, tid och tystnad, tomrummet mellan tingen. Självklara men ändå inte lätta att ringa in, att fånga i ord eller i färg och form.

Eva-Maria Raab utforskar världens mellanrum och låter sig fångas av det obeskrivliga. Utställningen heter "Catch me if you can".

– Jag är intresserad av det ogripbara. Nu och då, tystnad och ljud, skugga och ljus. De är flyktiga, svårfångade men ändå så välbekanta; alla vet vad de är men när man ska förklara blir det svårare.

Österrikiska konstnären Eva-Maria Raab, utbildad i Paris och med kameran som ett av flera verktyg, är årets Artist in residence på Örnsköldsviks kollektiva konstnärsverkstad – Galleri Lokomotiv. Under de senaste två veckorna har hon bott och arbetat på plats för att färdigställa utställningen.

– Jag har jobbat som ett djur, men det har varit jättekul, säger hon.

Hon pratar om den omvända verkligheten, att sätta saker i ett annat perspektiv. Som när hon gjorde keramiska avgjutningar av vattenpölar och ställde ut på ett blankt museigolv; vattnets kropp speglas i sten, poetiska mellanrum uppstår. Och den uppochnedvända spegelbilden i en vattenpöl av en människa som promenerar förbi – är den en lika giltig bild som den "verkliga"?

Likadant är det med solen och ljuset, det svenska sommarljuset som är ett bärande tema i utställningen. Med hjälp av cyanotopi, en gammal kopieringsmetod, skapar hon blåtonade fotografier som framkallas i direkt solljus. I en serie "solselfies" får solen själv stå modell.

Ljusreflektioner på väggar och golv visas i en fotoserie där det vardagligaste av alla ljus plötsligt förvandlas till en filosofisk fråga; kan ljus ha en form? Om ljuset är där, är allt annat i skugga? Är skuggan det som ger ljuset dess form, eller är det tvärtom? Och vad blir skuggan om man, som Eva-Maria Raab, målar bara den?

Under tisdagens vernissage och liveperformance får ljuset ta form; ljusreflektioner förevigas med gult bläck på papper. Och då uppstår frågan igen – föreställer målningen fortfarande ljus, eller har det förvandlats till något annat?

– Det finns olika sätt att se på saker och ting. Det vill jag visa, säger hon.

Ljusbilderna ska samlas i en bok, "Book of lights", tvilling till den redan färdigställda "Book of shadows". Men Eva-Maria Raab har också fastnat för en annan färg – den faluröda. En fotoserie med utsnitt av faluröda väggar – randiga geometrier på gränsen till det abstrakta, "ett falurött arkiv" säger hon själv – slår an tonen.

Samma fascination över det faluröda återfinns i en serie landskapsteckningar med utsökt linjespel.

– Jag googlade på "Swedish red farm" och utgick från de bilder jag hittade, skrattar hon.

– Det intressanta är att så många verkar känna igen sig i bilderna, många säger att det liknar en plats de varit på eller känner till.

Så blir det faluröda huset både en stereotyp och arketyp som landar mjukt i den svenska folksjälen.

Annons
Annons
Annons