Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med plats för många utställare

/

Sedan 2006 har Carin Hedlund drivit galleri Orsta i orten med samma namn i Nordingrå. Utställningslokalen ligger i det gamla stallet.

Annons

I år har Carin ställt i ordning ännu ett rum, dit hon efter två veckor kan flytta sin egen utställning, och därmed bereda plats för gästutställare.

I lördags var det vernissage för mor och dotter, Monica Bohman och Maria Tjärnström. Det är inte första gången de ställer ut tillsammans, och förra året var de faktiskt tre generationer, de tog med några konstverk av den för länge sedan avlidna modern/mormodern. Men inte i år.

– Det var för mycket Jante med mormor. Man skulle inte förhäva sig, och måleri var dessutom onyttigt, säger Maria.

Så gott som alla tavlor på utställningen är akvareller. Mamma Monica målar mycket landskap med lokal anknytning. Det mest fascinerande med hennes konst är det som hon själv kallar för sin stamperiod – naturbilder av trädstammar, för det mesta björkar. Snabbt fångade nyanser av vit, filtrerade genom det nordiska ljuset, bildar de intrikata mönster med en stum vältalighet.

Maria Tjärnström är den mer aktiva konstnären av de två. Vintertid går hon ner i arbetstid, och ägnar en dag i veckan åt sitt konstnärskap. Hon kan i år stoltsera med att ha skapat Urkults affisch.

Det finns flera återkommande motiv i hennes konst. Ett är korpen, en stark schamanistisk symbol. Ett annat är förfallets sorgsenhet. Gamla bilar som rostar i naturen, övergivna ödehus, redskap som inte har något syfte längre.

– Det är ett sätt att bevara det gamla, och hylla de som slet här en gång i tiden. Det finns också något vackert i förfallet, säger Maria Tjärnström.

Annons
Annons
Annons