Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jublande juloratorium i domkyrkan

/
  • Countertenoren Mikael Bellini var en av solisterna när de sista tre kantaterna av Bachs Juloratorium framfördes i Härnösands domkyrka på trettondagen. Bilden från den första konserten.

Det är ovanligt att de tre sista kantaterna i J S Bachs Juloratium framförs. Ä

Annons

ndå var det nog mer än en slump att de tre sista kantaterna i detta, i konkurrens med Bachs Passionsverk och Händels Messias, mest älskade kyrkomusikaliska verk framfördes samtidigt på två platser i Ångermanland.

Kantaterna IV-VI är lika bra som kantaterna I-III. Det är rimligen mest av praktiska skäl som I-III ä r Bachs Juloratorium i folks medvetande. En konsert med alla sex kantaterna blir en tretimmarshistoria, dessutom historielös sådan eftersom Bach skrev sina kantater att framföras på Juldagen, Annandag jul, Tredjedag jul, Nyårsaftonen, söndagen efter nyår respektive Trettondagen.

Som ni kan läsa i våra texter, jag och min kollega som recenserar konserten med Piteå kammaropera i Själevads kyrka, är vi överens om att det är ett strålande verk som kantor Johann Sebastian Bach i Leipzig komponerade.

Bachs Juloratorium berättar historien om Jesu födelse, om kung Herodes dolska planer, de tre vise männen och slutligen Kristi seger. Det sista åstadkoms på avslutande några rader i slutet och verket slutar således synnerligen optimistiskt. "Döden, djävulen, synden och helvetet är helt förlamade", som den avslutande koralen sjunger.

Det fanns många musikaliska stjärnor den här kvällen. Den allra största var dirigenten Anders Eby. Hans ivriga och medryckande stil utvann massor ur den redan på papperet fina ensemblen, med Nordiska kammarorkesterns musiker och framstående solister och förstås de två körerna, Domkyrkokören och Sundsvalls kyrkokör. Den fantastiske countertenoren Mikael Bellini överraskade inte mig, som sett honom några gånger tidigare, men hans höga röst - countertenorens altröst uppnås genom att sångaren sjunger kontrollerat i falsett - fick säkert några hakor att falla mot bröstet.

KONSERT

J S Bach Juloratorium

Nordiska kammarorkestern

Dirigent: Anders Eby

Sopran: Sofia Niklasson, Countertenor: Mikael Bellini, Tenor; Mikael Stenbaek, Bas: Ro Rosenkull

Domkyrkokören och Sundsvalls Kyrkokör

Körinstudering: Fredrik Sixten & Pernilla Backman

Härnösands domkyrka, trettondagen.

Annons
Annons
Annons