Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jakten på den perfekta brobilden

Annons
Jakten på den perfekta brobilden

Fotografi

Looking Back

Fotografier av Lennart Olson.

Bildens hus, Sundsvall. Vernissage i dag, utställningen pågår till 17 mars.



Under 1950-talet var Lennart Olson en av Sveriges mest uppburna fotografer. Under hela 1900-talet nådde endast en handfull svenska fotografer världsrykte. Lennart Olson var en dem.

Därför är det en händelse när många av Lennart Olsons fotografier nu visas i en stor retrospektiv utställning i Bildens hus i Sundsvall. Utställningen är det första benet i en turné där övriga orter är Moskva, Landskrona, Horten i Norge och Paris.

Lennart Olson är förvisso inte lika känd för den stora allmänheten som exempelvis en Sune Jonsson men säger man "Brofotografen" vet många vad det handlar om. Lennart Olson har fotograferat broar över byggnadsverk över hela världen. Under ett halvt sekel har han sökt den perfekta brobilden. Hans triptyk av Tjörnbron hänger i Museum of Modern Art i New York. För några år sedan kunde flera av hans brofotografier ses i den stora broutställningen påLänsmuseet Västernorrland. Naturligtvis har han också fotograferat Högakustenbron.

- Men han har fotograferat så mycket mer och jag är lite stolt att vi nu kan visa hela hans bredd, inte minst porträtten, säger Petter Österlund på Bildens hus.

Från 1960 övergick Lennart Olson alltmer till rörlig bild. I och med TV:s genombrott såg han det nya mediet som ett sätt att ytterligare nå ut. Drygt 60 filmer kom det att bli fram till 1980 då han åter började utforska stillbilden. Några av hans mest kända tevefilmer - till exempel när han följde Robert Kennedys valkampanj 1967 - kommer att visas på Bildens hus (lördagar) och under hela utställningen kommer snuttar ur filmerna att projiceras med videokanon.

Utställningen sammanfaller också med nya boken Looking Back (Byggförlaget) som återger många av Olsons bästa fotografier.

Lennart Olson var ursprungligen fotograf åt framför allt konstnären Lennart Baertling och mötet med Baertlings konst fick avgörande betydelse för Olsons karriär. Hans frändskap med Baertling är uppenbar. Samma utforskande av linjer, ytor, trianglar och fält.

- Han är väldigt mycket konstruktivist men på något sätt också picturalist. Det blir ett märkligt möte mellan två skolor. Han tar det minst romantiska man kan tänka sig, stål och betong, och skapar en nästan romantisk stämning, säger Petter Österlund som även är djupt imponerad av Lennart Olsons hantverksskicklighet.

- Ett grymt mörkrumsarbete, på gränsen till oöverträffat. Han är fotograf i klassisk bemärkelse, han vet på förhand hur bilden ska se ut och tar sina tre neg.

Han var också tidigt ute med att "återupptäcka" gamla fotografiska framställningsmetoder såsom fotogravyr och gummitryck. Flera strålande exempel visas på den stora utställningen.



Lars Landström
Annons
Annons
Annons