Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Feministisk barockopera med hemvändande sopran gör succé på turné i Västernorrland

/
  • Ett feministiskt anslag genomsyrar föreställningen.
  • Operan är en drömd fantasi över kompositören och sångerskan Antonia Bembos liv.

Efter den hyllade urpremiären i Stockholm är Operabyrån på besök i Västernorrland. Gregor Flakierski ser en ångermanländsk sopran på hemmaplan – och en föreställning som vågar ställa de stora frågorna.

Annons

I kulturhistorien finns åtskilliga stora kvinnliga konstnärer som det patriarkala minnet har förpassat till glömskan. En av dem är 1600-talets italienska sångerska och kompositör Antonia Bembo. Hon lämnade ett misslyckat äktenskap i Venedig och for till Paris, där hon gjorde stor succé vid Ludvig XIV:s hov.

Men hon tvingades också överge sina barn, och våndan över det beslutet lämnade henne ingen ro resten av livet.

Bembos fascinerande öde har inspirerat Operabyrån till en operaföreställning med titeln Ingjutet i mitt hjärta. Det är en drömd fantasi över Antonia Bembos liv, som ställer tidlösa frågor om vad betyder mest i en människas liv och hur mycket är man beredd att offra för att förverkliga sina drömmar. Ett feministiskt perspektiv genomsyrar hela föreställningen.

Musiken är skriven av Antonia Bembo och hennes samtida Elisabeth Jacquet de La Guerre, och dessutom nyskriven elektronisk musik av Mattias Petersson. Kombinationen knyter ihop på ett spännande sätt det förflutna med nuet.

Till det bidrar ytterligare skickliga musiker: Catalina Langborn på barockviolin, Kate Hearne på barockcello och Jonas Nordberg som hanterar både ärkeluta och barockgitarr, det största och det minsta instrumentet – tala om spännvidd!

Föreställningen är också mycket visuell. Samtliga på scen är till en början klädda i någon sorts svarta särkar, det är sorgligt och dystert, ett liv som ständigt tangerar dödens mentala närvaro. Så småningom åker den klädseln av, som en markering av en ny – och ljusare – början.

Sångarna agerar med små medel, man vänder sig bort från publiken för att visa sin stora skam, de går förbi varandra, de söker efter något – kärlek?

Sångpartierna är mycket krävande. Det visserligen en enaktare på cirka en timme, men sångarna är närvarande på scen genom så gott som hela föreställningen, och den berättas genom sången.

De två klarar det med glans, och de kompletterar varandra på ett nästan fulländat sätt. Martin Vanbergs varma tenor trivs bäst i de låga tonerna, till skillnad från Christina Larsson Malmbergs klangfulla sopran som gärna ligger högt.

En annorlunda och angelägen operaföreställning som vågar vara aktuell och ställa de stora frågorna.

För Kramforspubliken var det en extra bonus att sopranen Christina Larsson Malmberg har tillbringat många av sin barndoms somrar och helger hos mormor i Kungsgården utanför Nyland, där hennes mamma numera bor. Hon har också vistats en del hos pappa i Sollefteå, och familjens fritidshus i Ullånger – en plats hon kallar för ett litet paradis.

– Ångermanland, det är hemma för mig, säger Christina.

Föreställningen spelades på Babelsberg på tisdag kväll, och fortsätter på torsdag på Röjåssalen på Härnösands folkhögskola. Innan man beger sig söderut blir det också en masterclass i barocksång på folkhögskolan under fredagen.

Fotnot: Operabyrån bildades 2010 av sopranen Christina Larsson Malmberg och barockviolinisten Catalina Langborn. Sedan starten har Operabyrån skapat föreställningarna Lovisa Ulrika (som bland annat getts på Confidencen och Kungliga slottet) och Kurtisanen och kärleken (uruppförd på Vadstena-Akademien 2013). Ingjutet i mitt hjärta är deras tredje föreställning.

■■ Vill du ha senaste nytt direkt i din mobil? Ladda ner Allehandas app till Iphone eller Android.

Läs mer kultur och hitta alla artiklar på vår hemsida

För fler kulturnyheter varje dag: Följ kulturredaktör Katarina Östholm på facebook:

Annons
Annons
Annons