Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett rasande deckarkollektiv

Annons
Ett rasande deckarkollektiv

Deckarspalten

Per Wahlöö

Mord på sjunde våningen Piratförlaget

Stålsprånget Piratförlaget

Håkan Borgström

Den sjunde djävulen

AlfaBetaAnamma

Jonathan LethemModerlös i Brooklyn

Replik

Emma Wall

Stilla flyter ån

AlfaBeta



Innan författarkollektivet Sjöwall & Wahlöö skrev romanerna om kommissarie Beck fanns individualisten Per Wahlöö med Mord på 31:a våningen och Stålsprånget. Två romaner i deckarförklädnad som utspelas i en känslokall framtid. Fyrtio år efteråt är det intressant och kolla Wahhlöös siarförmåga; men först intrigerna:

I Mord på 31:a våningen skickas kommissarie Jensen till det stora Förlaget i den stora skyskrapan som drabbats av bombhot. Utrymning beordras och nu upptäcks den mystiska 31:a våningen. Vad gör de där och vilka arbetar där? Utan att avslöja alltför mycket är tryckfriheten offret, Bonniers är mördaren och staten är verktyget. Media styr Sverige och politikerna gör provår på Förlaget innan de kvalar in som ministrar. Allt i samförståndets namn. Wahlöö ser liksom Mankell socialdemokraternas samförståndspolitik som orsak till samhällskollaps. Katastrofen fullföljs i boken Stålsprånget när Jensen återkommer till Sverige efter en organtransplantation. Gränsen är stängd. En epidemi härjar och regimens handgångna män dör. Kemiskt krig? Frågetecknen hopas men vi glimtar en hoppfull framtid när de svenska Che Guevarakrigarna tar över.

Wahhlöös siargåvor var inte helt fel. Infotainment är ett begrepp, biokemiska vapen används, mediagiganterna samarbetar med makten. Bonniers heter Stenbeck och Internets betydelse kunde inte Wahlöö förutse.

Böckerna är suveränt skrivna med en iskall kyla och dovt lågmält raseri. Böckerna håller fortfarande mycket bra men är också barn av sin tid. En tid med Che Guevara-romantik som fostrade Röda Armé-fraktionen, Bader Meinhof och kulminerade i studentupploppen 1968 - och sedan efterträddes av 80-talets högervridning.

Jag gillar debutanter. Oftast struntar de i konventionerna men i Håkan Borgströms Den sjunde djävulen har konventioner istället följts för mycket. Här finns alla säljande ingredienser. Hackers, militanta pacifister, äkta mannen tar hadn om ungarna, försörjs av sin vackra fru, stora internationella osympatiska bolag vars genmanipulation löper amok och epidemin är ett faktum. Boken har allt men för mycket av allt. Författaren får godkänt, med en bra redigerare har den fått utmärkt.

På lilla förlaget Replik kommer Jonathan Lethem. En av USA:s kultförklarade författare. Moderlös i Brooklyn har erövrat alla prestigefyllda deckarpriser och det litterära etablissemanget uppmärksamhet. Ansedd som en av dagens hundra författarna som kommer att göra ett bestående litterärt intryck.

En god deckare innehåller minnesvärda karaktärer, bra intriger och uttrycksfullt prosa och Moderlös i Brooklyn har allt. Den osannolike hjälten Lionel "Freakshow" Essrog med Tourettes syndrom hickar, mumlar och tungomålstalar sig fram hela boken. Tourettes syndrom är motorn som ger boken den rappa farten och de inre monologerna dess litterära skönhet. Tillsammans med två andra pojkar blev Lionel "adopterad" från S:t Vincents Hem för föräldralösa av mafioson Frank Minna. De jobbar med beskyddarverksamhet under täckmanteln av biluthyrning. Frank mördas och Lionel börjar ett modigt sökande efter mördaren. Han kommer i kontakt med två äldre italienska gudfädrar, en polsk jätte, en japansk restaurang med skumma kontakter samt naturligtvis sköna damer. Innan jakten är över har Lionel omvärderat allt i sin uppväxt och omgivning. En stark hyllning till Raymond Chandler, en enastående roman

Stilla flyter ån är ett rasande angrepp på manssamhällets av förbittrade kvinnor. Sadistiska sexköp, manliga prästpedofiler, mansgrisiga kommunalpolitiker, pojkvänner som fladdrar likt humlor från blomma till blomma, Gråhåriga professorers utnyttjande av "lammkött". Finns knappast någon trevlig mansroll här. En bra bok med angeläget budskap och Sundsvallsmiljön är trovärdig. Föregående böcker om kulturjournalisten Amanda Rönn passerade som ett flickaktigt fnitter. Men här finns den mognad och spänningstegring som betyder sträckläsning. Storyn är enkel men stark. Amandas väninna förbereder en installation på en konstnärsmässa som ska fästa henne på konstnärskartan och avslöja mansgriseriet. Naturligtvis mördar manssamhället henne och Amanda ger sig ut på mördarjakt.

Lars-Åke Frykholm
Annons
Annons
Annons