Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

En vandring i tid och rum

En vandring i tid och rum

Konst

Olja, gouach

Anders Lidén

Härnösands Konsthall. Utställningen har vernissage idag och pågår till och med den 17 november.



Det är visserligen mindre än tio år sedan härnösandskonstnären Anders Lidén senast hade en separatutställning i Härnösand men det känns ändå som en händelse att få möta hans konst i det stora utrymme som Härnösands Konsthall bjuder.

Häromdagen fick han, den självlärde konstnären, ett prestigefyllt stipendium som bekräftade att hans rapporter från den enda dimensionen även nått fram till parnassen. Anders Lidéns konst, baserad på geometri och naturens principer, står egentligen mer stadigt naturvetenskapligt än vad som brukar vara helt korrekt i den svenska konstvärlden.

I den aktuella utställningen finns en bild med två parallella färgytor som för mina tankar till Olle Baertling. Baertling, den store autodidakten som den svenska konstpubliken aldrig riktigt förstod sig på, samtidigt som den internationella publiken såg en riktigt stor konstnär. En själsfrände i den enda dimensionen? Ja, kanske. Anders Lidén ser i alla fall rätt nöjd ut att referensen till Baertling uppfattats.

Precis som Baertling uppväger Anders Lidén vad han saknar i konstakademisk utbildning med en annan och förvisso bredare akademisk lärdom.

- Andra konstnärer ser mig som en litteratör snarare än konstnär, småskrattar Anders.

Han har två ateljéer. En i Öije, Stigsjö och en i Paris. I Paris jobbar han mer koncentrerat, får kanske mer gjort. Å andra sidan är det bara i Stigsjö som han kan jobba med de större formaten.

En målning i stort format är den magnifika Ljuspunkter på kvadrat. Det tog honom tre år att färdigställa just den målningen. Mot en bakgrund som skiftar i mörkt blått svävar en svart fyrkant eller snarare kub. Det svaga ljus som strålar bakom kuben kommer från oändligheten. Kubens ena sida tycks bukta inåt, ljuset vill fram och kanske är det ljuset som böjer sig snarare än kubens sida som buktar.

Han varierar samma tema i små och stora format. Ibland i olja, ibland i gouach. I Nationalmuseet i lettiska Kaunas ställde han ut den märkliga Shadow totally free (Skugga helt fri) som nu finns här i Härnösand. En skugga beslöjar målningen. Även skugga blir ett element att räkna med i den enda dimensionen.

I goucherna jobbar han lite annorlunda. På ett mycket tunt papper går han fram med "väldigt vattniga färger", lägger skikt på skikt. Arbetar nästan kalligrafiskt.

- Och kastar det mesta!

Den mogne och rutinerade konstnären blir lätt en cyniker som vet precis vad han kan komma undan med. Men Anders Lidén känner snarare att självkritiken växer i takt med rutinen. Och genvägarna törs eller vill han inte ta. Frågan är om genvägarna ens finns där. Inget fräter så på konstnärens ärligaste kärna som genvägen.

I utställningen finns också någon eller några bilder målade i Hanoi, Vietnam. För tre år sedan stod han i ett hyrt rum i Hanoi och försökte måla gouacher som aldrig torkade i den höga luftfuktigheten.

De senaste åren har han också ställt ut på många olika platser i Mellaneuropa. En härnösandskonstnär i världen som målar den enda dimensionen.

Lars Landström
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons