Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Den sovjetiska människan i bild

+
Läs senare

Den sovjetiska människan i bild

Utställning

Fotografi

CCCP, Sovjetiskt fotografi 1917-1991

Bildens hus, Sundsvall (ligger i busstationshuset bredvid Kulturmagasinet). Utställningen pågår till den 14 oktober.



Kameran ljuger aldrig, sägs det, men det är inte precis den osminkade sanningen om Sovjetunionen som visas upp i den stora fotoutställningen Sovjetiskt fotografi 1917-1991 på Bildens hus i Sundsvall.

Men det skall direkt sägas att den här utställningen inte är det minsta problematisk när den visas i väst idag, tio år efter upplösningen av den stat som varken anhängare eller fiender någonsin trodde skulle försvinna, utan tvärtom utgör en fascinerande inblick i den ofta briljanta sovjetiska fotografihistorien. Här finns massor av fotografier som är anslående fräscha när de befriats från sina politiska motiv. Bildreportaget från vanliga människor i rörelse i Moskva 1955. Bildreportaget "En dag i Max Filipovs liv" är en slags arrangerad dokumentär om en dag i en helt vanlig människas liv. Mönsterarbetaren Stachanov har fått en bil av Stalin och ser så hjärtelycklig ut. På sin tid hade bilden bara kunnat visas i väst som ett exempel på sovjetisk propaganda. Klart att det var propaganda men idag ser vi en helt vanlig människa som är naivt lycklig när han sträcker armen in mot ratten i sin nya fina bil. Det är ett vackert fotografi som känns mänskligt, vänligt. Bildens hus föreståndare Petter Österlund, utomordentligt kunnig i både sovjetisk samhällshistoria och sovjetiskt foto, berättar att Stachanov kallades "250-procentsmannen". Han jobbade alltid 2,5 gånger normen.

Lika mänskligt vänlig känns fotografiet av de glada människor som får göra sin första tur i den nybyggda tunnelbanan i Moskva 1935. Fotografiet "Nytt hem" visar en familj och alla medlemmarna arbetar med att inreda sin nya lägenhet. En propagandabild på sin tid, visst. "Titta så fint en sovjetisk familj får det i en sovjetisk lägenhet". Men familjen är nog äkta och lägenheten likaså, även i Sovjetunionen flyttade människor in i nya lägenheter, och bildens karaktär idag är snarare Sune Jonsson än Pravda.

Här finns även en vägg med fotografier av den store Rodtjenko. Alexander Rodtjenko (1891-1956) var allkonstnär. Han gick från det abstrakta till att bli en av konstruktivisterna, konstnärsingenjörerna. Tre gulnade fotografier är utlånade av familjen direkt till Bildens Hus. Ett fotografi av en väldig pyramid byggd av atletiska idrottskvinnor hade en gång sitt propagandavärde men idag är det den raffinerade estetiska formgivna kompositionen som fascinerar.

Här finns även flera riktigt superklassiska fotografier. Yevgeni Haldeis fotografi av soldaterna som sätter fanan på Berlins riksdagshus 1945. Det var även Haldi som fotograferade ryska soldaters nedläggande av erövrade nazifanor i Berlin. Dimitri Baltermants står för flera klassiska fotografier. "Sorg" är en riktigt otäck bild av ett fält med av nazisterna slaktade ryska soldater. Hans "Attack" från 1942 är ett starkt fältfotografi, i klass med Robert Capa.

Tyvärr är detta även de saknade bildernas utställning, fotografierna som aldrig visades och kanske aldrig togs. Gulag-arkipelagen, hungerkatastrofen i Ukraina, de stora slavprojekten, utrensningarna, angreppskrigen. Några ändå rätt osminkade bilder från byggandet av Vita havskanalen snuddar vid det förbjudna, sanningen. Ett litet galleri av fångbilder från KGB:s arkiv (med kända namn som Mandelstam och Isaac Babel) får försöka stå för den pedagogiskt-historiska balansen.

Utställningen börjar med ett fotografi från 1917 som visar hur Alexander III:s staty rivs och utställningen avslutas med ett fotografi som visar hur moskvabor 1991 river statyn av Feliks Dsersjinsky, ryska politiska polisens grundare.

Totalt sett är det ändå ett överflöd av fascinerande fotografiska bilder från en statsbildnings livslopp som visas upp i Sundsvall. Utställningen kommer direkt från Moskvas fotohus, som Bildens hus sedan tidigare har gott samarbete med. En större upplaga av utställningen har tidigare visats i Paris, Wien och Helsingfors.

Lars Landström
Annons
Annons
Annons