Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Att tonsätta med stenar

+
Läs senare

Att tonsätta med stenar

Anders Berggrén är visserligen gammal musikdirektör och arbetar som musiklärare på Kapellsberg Musikskola/Härnösands folkhögskola men det är inte vanliga instrument som är hans passion.

Anders Berggrén är ljudkompositör och komponerar med datorprogram och mikrofoner som instrument. Under hösten har han arbetat med ett verk beställt av Musik i Västernorrland och Härnösands Folkhögskola. Hans Skikt är ett 20 minuter långt ljudkonsertverk som har urpremiär på Härnösands folkhögskola på tisdag kväll. En komposition för högtalare. Ljudkällorna är stenar från Sälsten (!).

Ljudkällorna är bearbetade i EAM-studion i Härnösand, en studio för elektroakustisk musik som är lite av ett skötebarn för just Anders Berggrén.

- Utvecklingen går hela tiden snabbt framåt men som jag ser det finns det inga möjligheter jag saknar här, jag kan göra allt jag vill göra.

Det är inte alldeles lätt att beskriva den den genre inom den moderna musiken som ibland kallas elektroakustisk och ibland något annat. Anders Berggrén ser sig som en del i en tradition som började med fransmannen Pierre Shaffers ljudexperiment i slutet av 40-talet. Ett för allmänheten kändare namn som började ungefär samtidigt och dessutom även han i Paris är Polarpristagaren Karlheinz Stockhausen. Stockhausen arbetade i köket med en tongenerator. Shaffer spelade bland annat in tåg och manipulerade sedan ljuden i bandspelaren.

Andra namn i detta stora fält är greken Xenakis och italienaren Luigi Nono. Engelsmannen Brian Eno, en gång ljudkonstnär i rockgruppen Roxy Music, är ett annat namn.

- Sedan finns det förbindelser till hela technovågen som också bygger mycket på elektroakustisk musik. Jag blir inte alls irriterad över att musiken tar såna vägar, blir snarare inspirerad.

Anders Berggrén är väl medveten om att många människor avfärdar musiken som svår och obegriplig.

- Det jag vill är att musiken ska få kontakt med publiken, att de ska få en upplevelse, att känna någonting, sätta igång någonting. Tycker dom att det är sk-t så tycker dom ju någonting.

Anders Berggrén kommer ursprungligen från Göteborg. Han kom till Härnösand 1974 och arbetade länge på musik och kulturskolan men sedan 1989 har han arbetat på Härnösands folkhögskola.

Hans kompositioner kan bland annat höras på cd-skivan Musik för Museum där han och tonsättarkollegan Peter Lyne samsas om utrymmet.

Det skall också sägas att ibland förekommer även konventionella instrument i Anders Berggréns musik. En komposition kan till exempel vara skriven för viola och band.

Den nya kompositionen Skikt är dock bara en cd-skiva utan partitur. Kompositionen kan egentligen inte tolkas av någon annan utan lever som ett konstverk i cd-format. Kompositionen består av tre skikt. Ett högt skikt, ett mellanskikt och ett djupt skick. Inspirationen kom under en resa mellan M¸nchen och Innsbruck. Genom tågfönstret upplevde Anders landskapet som ett enda stort horisontellt skikt. Fjärran sågs alperna som ett gigantiskt, hotfullt och kusligt bottenskikt och mot denna fond skiktades landskapet föränderligt allteftersom resan fortskred. Och som ett jättelikt tak syntes molnens skiktning. Skikt rör sig i det igenkännbara och det icke igenkännbara.

Lars Landström
Annons
Annons
Annons