Alexandra skrev teaterhistoria

En kompis i USA frågade henne om hon inte ville skriva teaterdramatik. Två år senare går Alexandra Loonin från Prästmon och Sundsvall utbildningen till dramatiker vid scenskolan i Malmö. I kväll spelas hennes första offentliga pjäs på Kulturbygden i Sollefteå.

– När en vän frågade mig om jag inte skulle skriva en teaterpjäs stötte jag det ifrån mig. Men det var ändå något som väcktes och när jag provade skrev jag en halv pjäs på en natt.

När hon fick reda på att det faktiskt finns en utbildning för dramatiker i Sverige översatte hon sin halva pjäs från den engelska hon skrivit den på till svenska och skickade en ansökan till Teaterhögskolan i Malmö.

Hon kom in på utbildningen. Nu har hon gått två terminer i Malmö. Kurskamraterna och skådespelarna Sofia Snarh och Marcus Vögeli spelar nu rollerna som Medea och Oidipus i Alexandra Loonins pjäs "Mamma, pappa, blod".

– Det började som en skoluppgift jag hade i fjol på Södertörns högskola, jag läste litteraturvetenskap med teaterinriktning, där vi skulle göra något lustfyllt utanför de vanliga uppgifterna i skolan.

Den antika teaterns Medea och Oidipus sätts i hennes pjäs i ett förhörsrum. Medea är huvudperson i tragedin Medea av Euripides. Av svartsjuka förgiftade hon prinsessan som hennes man ville gifta sig med. Sina söner mördade hon. Oidipus mördade sin egen far.

Men nu sitter Medea och Oidipus i samma förhörsrum och ifrågasätter varandra.

– Det var kul att göra något nytt och inte bara skriva om en historia som redan finns. Det klassiska dramat återkommer förstås överallt hela tiden, fast publiken vet ofta inte att såpoperan bygger på ett grekiskt drama.

Alexanda Loonin är ursprungligen från Prästmon. Hon växte upp i Sundsvall och gick på Räddningsgymnasiet på Sandö.

– Jag brukar säga att jag är från Prästmon, det är ju så vackert här.

När hon var tio år fick hon sin första kontakt med sin biologiska far i USA. Han gick bort tio år senare. För några år sedan flyttade hon till USA för att lära känna sin amerikanska släkt. Hennes farbror är dramatiker. Han tog henne med på en teaterföreställning i New York. Han gav henne också en låda med hennes fars efterlämnade dikter och även en del teater.

Med andra ord var det inte så överraskande egentligen att hon, som knappt sett teater, helt plötsligt skrev en teaterpjäs och lika plötsligt kom in på Teaterhögskolan i Malmö.

Hon antogs som dramatiker till Teaterhögskolan. Teaterhögskolan tar in 2-3 dramatiker vartannat år. Det är mycket svårt att antas som skådespelare på svensk scenskola, men det är ännu svårare att antas som dramatiker eller regissör.

"Mamma, pappa, blod" spelas ikväll på Kulturbygden i Sollefteå. Den spelas även på Kulturmagasinet i Sundsvall den 19 juli.

Dela
  • +1 Intressant!