Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart för Citybanan - efter 138 år

Annons

Nu ska äntligen flaskhalsen vid södra järnvägsinfarten till centrala Stockholm vidgas - efter 138 år.

I januari är det byggstart för pendeltågstunneln Citybanan under Stockholm.

Cirka 550 tåg passerar södra infarten till Stockholms central per dygn. Infarten har blivit en av de värsta flaskhalsarna i svenska järnvägsnätet och påverkar tågtrafiken i hela Sverige. Åtta av tio tågresor börjar eller slutar i Stockholm. Och i rusningstid slåss pendeltåg, regionaltåg, godståg och fjärrtåg om de två spåren vid infarten - samma kapacitet som vid invigningen 1871.

Avtal klart

Men nu, 138 år senare, står allting slutligen klart för att börja bygga Citybanan, pendeltågstunneln under Stockholm.

Den 4 december godkände regeringen projektets järnvägs- och detaljplaner. I torsdags sade så regeringen ja till att den tidigare avsiktsförklaringen mellan staten och de fem närmast berörda regionerna omvandlas till ett färdigt finansieringsavtal - och den 24 januari ska Banverket ha byggstartfest.

Citybanan ska avlasta getingmidjan och göra järnvägsnätet mindre känsligt vid trafikstörningar. Den ska stå klar 2017, beräknas kosta 16,5 miljarder kronor och enligt avtalet ska staten betala tio miljarder, Stockholms stad och landsting 4,5 och de fem regionerna två miljarder kronor.

Statlig motprestation

Det har ofta hänt att kostnaderna i stora infrastrukturprojekt skenat i väg. Men Kjell-Åke Averstad tror att den nuvarande lågkonjunkturen kan sänka trycket.

Men statens motprestation till regionerna - Uppland, Västmanland, Örebro, Södermanland och Östergötland - är att förbättra regiontrafiken, bland annat genom att bygga dubbelspår på Svealandsbanan, bygga ut Mälarbanan och förbereda en snabbjärnväg, Ostlänken, till Östergötland.

Nu ska alltså tunnelsprängningarna under Stockholm börja - och Averstad vet vad som väntar stockholmarna:

Annons
Annons