Annons
Annons
Annons

Rimligt att tro på comeback kring jul

Att hälsenan går av innebär en lång frånvaro. Förr var den dock betydligt längre än vad den är i dag. – Nu börjar man jobba med rörligheten betydligt tidigare, säger läkaren Kim Thorsen.

Kim Thorsen var tidigare läkare hos Modo Hockey. I dag arbetar han som utbildningschef på universitetssjukhuset i Örebro. Han är väl insatt i vad det innebär att slita av hälsenan.

– Det som händer är att hälsenan går av mellan hälbenet och vadmuskeln. Ofta blir man gipsad ett tag i början och sedan väntar läkningstid samt rehabilitering och behandling, säger Thorsen och fortsätter:

– Förr i tiden var man gipsad i tre månader, men i dag är man oftast bara gipsad i ett par veckor. Man har kommit på sätt att börja arbeta med rörligheten tidigare.

Modos förhoppning är att Påhlsson ska vara tillbaka kring jul.

– Det brukar handla om fyra månader så att han ska vara tillbaka vid jul är ganska rimligt, säger Kim Thorsen.

FAKTA, REHABILITERING
Återbesök efter 10-14 dagar för gipsborttagning, suturtagning och påtagande av ortos.

En rörlig ortos kan användas, där senan stimuleras till rörlighet inom ett begränsat rörelseomfång. Lämpliga och "säkra rörelseomfång" är:

från vecka 3: full plantarflexion till ca –30°

från vecka 5: full plantarflexion till ca –10°

från vecka 7: full plantarflexion till ca +10° dorsalflexion

Patienten får belasta fullt i ortosen och ska använda kryckor.

Ortosen bör användas dag och natt i tre veckor och enbart dagtid i tre veckor därefter. Lämpligen tas ortosen av för luftning, avtvätt av foten och stillsam rörelseträning.

Rekommenderad rehabilitering
Vecka 4: Statisk träning av Gastrocnemius/Soleus och lårmuskelträning. Träningen kan skötas i hemmet.

Vecka 8-9: Avgipsning eller ortosborttagning. Gång med kryckor och belastning till smärtgräns. Rörlighetsträning av dorsalextension och plantarflexion, samt pro- och supination. Tårörelser. Regelbunden rehabilitering hos sjukgymnast påbörjas.

Vecka 9-11: Gångträning med successivt ökande belastning. Dynamisk träning för dorsal- och plantarflektorer, samt pro- och supination med t.ex. gummisnodd. Träningen skall vara såväl koncentrisk som excentrisk. Balansträning, cykling på motionscykel och simning.

Vecka 11-13: Träning som ovan samt med långsam bilateral tåhävning. Balansträning på balansplatta. Belastningsträning med kroppsvikten som tyngdöverföring från vänster till höger ben och vice versa, framåt/bakåt och i sidled, s.k."closed-chain" träning. Styrketräning av Gastrocnemius och Soleus med successivt ökande belastning och lätt stretching.

Vecka 14-16: Intensifierad träning som skall vara både excentrisk och innehålla spänst- och uthållighetsträning. Träningen fortsätter enligt ovan och styrketräningen ökar med t.ex. viktsko, dragapparat m.m. Unilateral tåhävning koncentrisk och excentrisk. Ökad stretching med om möjligt både rak och böjd knäled.

Vecka 16-20: Träning som ovan samt snabba tåhävningar för spänstträning. Jogging på tjock matta, zick-zack övningar och småjogging i 8:or.

Vecka 20-26: Jogging utomhus och vid behov grenspecifik träning med t.ex. hopp och bollträning. Under slutfasen av rehabiliteringen bör sjukgymnasten utvärdera patientens funktion och vadmuskelstyrka.

Vecka 26: Åter till idrott eller annan aktivitet som innefattar hög belastning.

Källa: Internetmedicin.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons