Annons
Annons
Annons

Grekisk turistindustri på knä

Greklands väljare hämtar på lördagen andan, skyddade av en värmebölja och ett kampanjförbud dagen före val.

Företrädare för turistindustrin passar på att be utländska journalister om hjälp.

I fjol slog vi rekord. I år är det väsentligt sämre, med ett bokningsläge som är upp till 25 procent lägre, säger Stephanos Issaias, som leder grekiska hotellägares förening med cirka 9 000 medlemmar.

Det usla bokningsläget hänger samman med det osäkra politiska läget i Grekland, som utan folkvald regering och inne på femte året av recession står inför ett andra nyval på sex veckor på söndag.

En till stor del obefogad rädsla för tomma bankomater, strejker som stoppar båtar och flyg eller politiskt våld har skrämt bort både turister och affärsmän, enligt Stephanos Issaias.

Han avvisar bestämt tanken på att Grekland skulle lämna eurozonen för att med en återgång till drakman och en devalvering pressa priserna och därmed bli mer konkurrenskraftigt.

Framtiden för oss är inte att börja konkurrera med låga priser. Det som gäller är att fortsätta utveckla vårt erbjudande i den andra riktningen. Vi måste bli som turismens Apple, säger han. Med eller utan euro kommer vi aldrig att klara att konkurrera ut länder som Marocko, Turkiet och Egypten när det gäller kostnader.

Vägen till ett mer varierat och utvecklat turisterbjudande har redan inletts, enligt Issaias.

1990 hade inte ens 5 procent av våra hotell fem stjärnor. Nu är den andelen uppe i 12,9 procent.

Turistnäringen var i fjol en av de få delarna av den grekiska ekonomin som växte, med ett omsättningslyft på över 9 procent till 10,5 miljarder euro, enligt färska siffror redovisade på en pressträff där Stephanos Issaias deltar.

I panelen sitter även Giorgos Koletsos, chef för Greklands nationella turistbyrå.

All negativ press har skapat en väldigt dålig bild av vårt land, säger Koletsos.

Tack vare lyftet ökade turismens andel av Greklands BNP till 16 procent i fjol och branschen generar omkring 18 procent av jobben i landet.

Prognosen för 2012, inklusive den högsäsong som står för dörren i sommar, är en nedgång i turistintäkterna med 10 procent.

Det största avbräcket för Greklands turistindustri är enligt Issaias att tyska turister blir allt färre. Det vägs delvis upp av att turister från Ryssland och Ukraina har blivit fler.

Inför söndagens nyval, det andra på sex veckor, har tonläget hårdnat mellan de två största partierna: högerpartiet Ny demokrati och vänsteralliansen Syriza.

Båda partierna har enligt opinionsmätningar dragit till sig fler väljare än den 6 maj, men inte tillräckligt för att få egen majoritet i parlamentet i Aten.

I slutändan avgörs det av de 1,5-2,0 miljoner osäkra väljarna, som in i det sista tvekar om hur de ska rösta.

Många av de tveksamma tillhör den grupp väljare, drygt var tredje, som valde att inte delta i nyvalet den 6 maj, som resulterade i ett parlament med sju partier som inte kunde enas om en regering.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons