Annons

För lång svarstid på SOS Alarm

Det tar för lång tid för nödställda att få prata med en sjuksköterska. I tre år har SOS Alarm misslyckats med att klara kraven - och det blir bara sämre och sämre.

Företaget säger att det har problem att rekrytera sjuksköterskor.

I Västra Götaland har regionen satt upp ett krav på att 90 procent av de vårdsökande som ringer 112 ska få prata med en sjuksköterska på SOS Alarm inom åtta sekunder. Målet har gällt sedan avtalets början i september 2009. Hittills har det aldrig nåtts.

Nej, det har man inte. Under första året var man ganska nära. Sedan har personalbristen gjort att det blivit sämre och sämre, säger Bengt Asplén, verksamhetschef på Ambualarm, som är regionens funktion för att övervaka ambulansalarmeringen.

I sommar nåddes ett bottenrekord, då knappt 30 procent av de hjälpsökande fick prata med en sjuksköterska i tid.

Inte heller i Stockholm når SOS Alarm målen som landstinget ställt på svarstid.

Det har varit svårt att hitta tillräckligt med sjuksköterskor som vill arbeta i storstäderna, enligt Ulrika Bergvall, verksamhetschef för vårdproduktion på SOS Alarm. På andra håll i landet har SOS inte upplevt samma svårigheter. Vissa sjuksköterskor faller också bort i de stresstester som SOS genomför.

Caroline Heldtander säger att sjuksköterskebristen påverkar arbetsplatsen.

Stockholm/TT

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons