Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Länets konsumentvägledare träffades

Länets konsumentvägledare träffades

- och kom med kreativa idéer



Landets kommuner får dela på 20 miljoner kronor av de så kallade "Sturepengarna".

Bidraget som finns med i budgetpropositionen är uppkallat efter Sture Johansson, som varit ensamutredare för förslaget om utveckling av kommunal konsumentverksamhet.

I går träffade länets konsumentrådgivare och politiker i Sollefteå för att diskutera hur man vill utveckla konsumentrådgivningen - om man får del av bidraget.

Det flödade av idéer när det gällde förslag om hur pengarna skulle kunna användas.

Förebyggande konsumentkunskap med träffar i skolor och bland olika grupper i samhället var ett förslag som återkom i flera av de olika grupper som arbetade med frågan under dagen.

Samverkan över kommungränserna var ett annat förslag som återkom - och då gärna med kommunförbundets länsavdelning som en sammanhållande länk.

Från konsumentverket kom avdelningsdirektörerna Berit Andersson och Karin Jacobsen, som informerade om bidraget och utvecklingen av konsumentfrågor.

Andelen kommuner som har egen konsumentsekreterare och egen konsumentnämnd har ökat något i landet de senaste åren, men det finns fortfarande kommuner som köper tjänster av andra kommuner. Då rör det sig om ett par timmars telefonrådgivning i veckan. Konsumentvägledning är en frivillig uppgift för kommunerna.

- Vi har haft en mycket bra dag och vi är speciellt glada över att politikerna varit med i dag, eftersom det är de som fördelar pengarna, säger Berit Andersson.

I juni i år beslutade regeringen om en handlingsplan för konsumentpolitiken med fem mål om inflytande, hushållning, säkerhet, miljö och kunskap, där budskapet är att konsumenternas ställning och inflytande på marknaden skall stärkas.

Konsumentfrågor är inte längre bara frågor om var man skall vända sig när den nyinköpta dyra tröjan krymper i tvätten eller när diskmaskinen går sönder efter två veckors användning.

- De nya frågorna för konsumenterna gäller de nya valen, när vi skall välja eldistributör eller telefonabonnemang, när vi handlar på internet eller har tvister med företag, säger Berit Andersson.

Frågor om bland annat el och boende som konsumentfrågor skall behandlas vid den nationella konsumentkonferensen i Västerås 10-12 april.

Konsumentverkets personal hoppades att den kreativitet och de funderingar som märktes vid länsträffen i går skall fortsätta.

gaje blixt



Länsträff

med konsumentfrågor. Karin Jacobsen, konsumentverket, Ingrid Jacobsson, Sollefteå, Gerd N Pettersson, Timrå, Berit Andersson, konsumentverket, Eivor Styf, Härnösand, Inga Persson. Sundsvall och Monica Klintbo, Kramfors var nöjda efter gårdagens länsträff.

foto: gaje blixt
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons