Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glada miner efter lyckat pilotprojekt

/
  • Kristina Girhagen har anställt personal under projekttiden.

På fem månader har tio Sollefteåföretag nyanställt ett tiotal personer, hittat nya kunder och förbättrat sin försäljning. Nu haglar lovorden över det unika pilotprojektet – PR-piloten.
– Resultaten är helt över förväntan, säger Cathrin Johansson på Näringslivsenheten i Sollefteå.

Annons

Projektet riktar sig till små företag som vill växa med aktiv marknadsföring, som kan fylla en viktig funktion. Projektet är unikt såtillvida att företagen samlats i en branschöverskridande PR-satsning.

– Under projekttiden och flera månader därefter fick de tio småföretagen mer exponering i medier i hela Sverige än vad Sollefteås övriga mer än 1100 företag tillsammans lyckats åstadkomma, säger Cathrin Johansson.

Fler kunder, lättare och bättre försäljning, ny finansiering – till exempel familjen Kamprad som gick in som delägare i Arifiq – effekterna av PR-piloten är många. 9-12 nyanställningar är ett tydligt betyg.

– Hela kommunens insats i projektet är återbetald genom de ökade skatteintäkterna. Det här är en metod som, omsatt i litet större skala, kan betyda mycket för utvecklingen av företag och sysselsättning i den här landsändan.

Kristina Girhagen, som äger och driver Sollefteå ridskola och Hotell Björklunden, är mycket nöjd med satsningen.

– Det känns som starten på framtiden för väldigt många fler företag, och en blygsam investering som gett mångfalt igen, säger hon.

– Utfallet för min del är att jag blivit synliggjord och kunnat visa vad som är på gång. Det är värdefullt på så många plan; inte minst skapar det en positiv anda i Sollefteå om man kan visa upp att det faktiskt händer mycket bland företagen.

Annons
Annons
Annons