Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Banverket privatiserar drift och underhåll

Banverket privatiserar drift och underhåll

Banverket privatiserar nu drift och underhåll av järnvägsnätet. Först ut är Forsmo-Hotingbanan samt Hällnäs-Storuman. 450 anställda inom Produktion Nord berörs av privatiseringen - men Banverket räknar med att kunna behålla all personal och nyanställer till och med 56 personer.

Över etthundra leverantörer, entreprenörer och andra har visat intresse när delar av järnvägsnätet nu konkurrensutsätts. Jobben som skall utföras handlar om allt från växel- och spårbyten till slipersbyten.

Orsaken till att man just valt Forsmo-Hoting samt Hällnäs-Storuman är att här saknas fjärrstyrning av signalanläggningar; spåren är alltså inte elektrifierade vilket avsevärt underlättar reparations- och underhållsarbeten.

- Eftersom det kan bli ovana entreprenörer som kommer att arbeta med detta har vi valt två förhållandevis enkla tvärbanor, men så småningom kommer även elektrifierade banor att konkurrensutsättas vad gäller underhållet, säger Hans Gothefors, informationsansvarig vid Norra Banregionen.

Grundtanken med privatiseringen är att underhållsarbetet skall bli effektivare - "mer järnväg för pengarna" som Banverket själva uttrycker det.

Inom Produktion Nord, som sträcker sig från nordligaste Sverige till Långsele, till arbetar i dag cirka 450 personer. Trots att drift och underhåll nu skall konkurrensutsättas räknar man inte med att behöva avskeda någon personal. Tvärtom går man ut och nyanställer 56 personer.

- Man kan förstås lätt tro att vår egen banverkspersonal skulle försvinna om andra tar över, men vi ser det snarare som sannolikt att vi får behålla våra arbetstillfällen - och till och med utöka, säger Hans Gothefors.

- Vi på Banverket har ju mest erfarenhet av de arbeten som måste utföras, så vi tror att vi får jobben i slutändan. Kan hända blir det en ny huvudman, men personalen drabbas sannolikt inte.

Anbuden skall vara inne redan i slutet på november och nästa år skall upphandlingen vara klar. Norra banregionen fortsätter sedan att konkurrensutsätta flera andra tvärbanor och om några år även delar av stambanan.

katarina östholm

0620-257 90

katarina.ostholm@tidningen.to
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons