Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktig order för Hägglunds Vehicle

ÖRNSKÖLDSVIK. Hägglunds Vehicle har tagit hem en ny beställning från Försvarets materielverk. Den nu lagda beställningen av fordonssystemet SEP (splitterskyddad enhets plattform) betyder mycket för företaget.
– En jätteviktig order för oss men inte i pengar, säger Nils Hörnström, informationschef.

Annons

Hägglunds Vehicle har erhållit tre beställningar från Försvarets materielverk, med ett totalt ordervärde på 53 miljoner kronor. År 2003 ska de nya demonstratorerna, provexemplaren, levereras.
Att ta fram nya fordonssystem tar tid, fem till åtta år. Innan vi kan starta med serietillverkning är det en lång resa med olika etapper. Det här är en viktig etapp för oss, säger Sven Kågevall, Hägglunds Vehicles vd. Kortsiktigt innebär det mycket arbete för 20-30 ingenjörer. Långsiktigt innebär det att vi kan överleva.

24 UPPDRAGSMODULER
Omsättningen kommer i dagsläget i stor utsträckning från stridsfordon 90. Men på sikt, om sådär tio år, kommer vi inte att få in beställningar på det fordonet. SEP är en nödvändighet för oss, säger Nils Hörnström. Det här är det fordon som armen förhoppningsvis ska byta till sig.
Sedan 1996 har Hägglunds Vehicle utfört studiearbeten samt utprovat ny teknik för ett nytt fordonssystem, SEP.
Försvarets materielverk utvärderar för närvarande en bandgående teknikdemonstrator, tillverkad av Hägglunds.
Beställningen innebär bland annat att en bandgående ska vidareutvecklas men Hägglunds ska nu även tillverka en hjulgående demonstrator.
Fordonsfamiljen karaktäriseras av en moduluppbyggnad där olika roller kan appliceras på samma plattform, vare sig den är band- eller hjulgående.
I princip kan man säga att det är en pick up. Flaket är tomt, men där kan man sätta en stor låda. Det kan vara ambulansinredning eller plats för att transportera soldater. Vi ska tillverka 24 lådor med uppdragsmoduler. Man kan lyfta lådan från den bandgående till den på hjul och vice versa, säger Sven Kågevall.
Det nya fordonssystemet är tillverkat av en splitterskyddad kaross av stål och inte som en del äldre fordon, som har tunnare plåt eller plast-karosser. Splitterskydd är ett krav för att höja säkerheten, till exempel för internationella insatsstyrkor.
Målsättningen är att tillverka ett lätt fordon, hög flexibilitet och stor utvecklingspotential.

MÖJLIGHET ATT UPPGRADERA
Den låga totalvikten ger dessutom miljövänliga fördelar som lägre bränsleförbrukning, halverad material- och energiåtgång vid tillverkning samt möjlighet att välja dieselmotorer avsedda för personbilsmarknaden.
Man kan säga att vi bygger upp en helt ny standard, säger Nils Hörnström.
Försvarets materielverk har beställt både uppgradering samt ytterligare provning av SEP-band demonstratorn samt ett antal teknikstudier.
Uppgraderingen innebär bland annat att man ska kunna koppla in batterier så man kan stänga av dieselmotorerna och köra på batteriet i cirka två timmar. Det innebär att det kan ta sig fram tyst för att inte upptäckas. De beställda studierna är inom områdena beväpning, tilläggsskydd och underhållsstudier.
Kravet på funktionssäkerheten av elektroniken är hög.
Som hos en modern dator ska systemet kunna uppgraderas och kompletteras med nya och bättre programvaror allt eftersom, säger Nils Hörnström.



SOFIA GÖTH

Annons
Annons
Annons