Annons

Vasa och Umeå satsar miljoner på Kvarkenfärjan

För att säkra Kvarkentrafiken går Vasa och Umeå in med 1,5 miljoner euro var i ett gemensamt bolag.

Städerna meddelade i dag fredag att de är beredda att gå in med 1,5 miljoner euro var för att säkra trafiken över Kvarken. Pengarna ska användas till att bilda ett gemensamt rederiaktiebolag, som snabbt skall kunna agera när det till exempel gäller att köpa loss färjan RG 1. Även andra fartygsalternativ utred, skriver Yle.fi.

- Kvarkentrafiken har en strategiskt mycket stor betydelse, och vi vill på det här sättet säkra att trafiken hålls igång, säger Vasas stadsdirektör Tomas Häyry till Yle.fi. 

Vad det nya bolaget ska göra är ännu oklart. Syftet är att trygga Kvarkentrafiken, men inte nödvändigtvis att driva den. Även privata intressenter kan bli aktuella. 
- Alla alternativ utreds, säger Häyry.
Städerna ser inte dagens finansieringsmodell med ett driftsstöd som en långsiktig lösning.
- Kapitalkostnaderna för den som ska driva trafiken blir för stora. I framtiden måste stödet ske i form av ett investeringsstöd, säger Häyry.

Detta innebär att själva färjan skulle betalas med offentliga medel. 

Vasa och Umeå vill i framtiden utveckla Kvarkentrafiken i en mer passagerarvänlig riktning än den har idag.
- Klart att frakten är viktig. Men det finns ett stort intresse för passagerartrafik också, säger Häyry.

RG Line förstattes i konkurs i december 2011. Konkursboet har fortsatt att driva trafiken sedan dess och kommer att fortsätta driva den åtminstone till hösten.

Satsningen på trafiken Vasa-Umeå innebär sannolikt att förhoppningarna om att färjelinjen mellan Vasa och Härnösand ska återuppstå grusas. 

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons