Tusentals besökte Oktoberträffen

I ett moln av avgaser och bensinångor. Över 300 bilar och närmare 1 000 personer samlades nere vid Fjällräven Center för den så kallade Oktoberträffen. – Det här är över all förväntan. Min puls är på max, säger Conny Sjöberg, arrangör.

Vid förra årets träff var det drygt 200 bilar. Därmed har arrangörernas förhoppningar överträffats, trots att det är en regntung lördagskväll i oktober.

– Det blir bara större och större för varje bil. Snart har vi fyllt hela parkeringen. Det är fantastiskt kul att se jänkare och japsare, sida vid sida. Det ser man inte så ofta på andra träffar, säger Conny Sjöberg, arrangören.

Majoriteten är dock så kallade gatbilar och inte värst mycket till ögongodis. Framförallt enklare hemmabyggen: utifrån de vanliga bilmärkena, med en prislapp under 100 000 kronor.

– Men här är alla slags bilar välkomna. För att verkligen markera att det är så, fixade jag så att eporna fick den absolut bästa platsen på hela parkeringen. Annars brukar de aldrig vara välkomna på bilträffar, säger Sjöberg.

Och nog finns det i raderna av hemmabyggen en och annan statusbil trots allt. Dock är det här långt ifrån en skrytträff.

Det hela känns ärligt. Hit har genuint bilintresserade människor kommit för att umgås, framförallt ungdomar i 20-årsåldern.

– Man är ju som motorintresserad och skruvar en del själv. Det gäller att passa på att träffas en sista gång innan folk ställer undan sommarbilarna, säger Jimmy Eriksson, en av besökarna.

Conny Sjöberg har tillsammans med medarrangören Isak Hoverberg bevisat att man kan komma väldigt långt genom att använda sig av sociala medier.

Bilkaravaner från bland annat Umeå och Sundsvall tog sig till träffen.

– Jag tror det var över 1 200 personer som sa att de skulle komma på Facebooksidan, säger Hoverberg.

I vimlet av människor och bilar står Emil Kokki och Victoria Karlsson vid sin sänkta Volvo.

– Det är en 745:a TIC som jag köpte för 9 000 kronor, säger han och öppnar bagageluckan till sin kombi.

Kokki sätter sig i förarsätet, slår på tändningen och drar igång en flåsig dubstep-remix.

– Med ljud kanske jag har lagt ned runt 10 000 kronor på att fixa bilen, tillägger han med ett skratt.

Detta innan han trycker ned gaspedalen och vrider upp volymen mot max. Det låter knas.

De två tolvorna i kombin börjar mullra ikapp till den skrikande motorn. Volymen är öronbedövande.

– Det här är egentligen ingen bra bil att bygga ljud i. Karossen skramlar, ropar Emil.

Han förklarar att han fixat med ljuddämpningen och att själva poängen är att de ska leva om.

– Det är jag som har tonat rutorna, tillägger Victoria Karlsson stolt.

Dela
  • +1 Intressant!