Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Språk via datorn

BREDBYN. Språket är spanska och pedagogiken nutidens korrespondenskurs. Eleverna vid datorer med cd-romskivor, headset och program för datakommunikation. Läraren på annan ort, med motsvarande pedagogiska hjälpmedel och sin ämneskompetens.

Annons

Eleverna handskas vant med hjälpmedlen för att lösa lektionens uppgifter. Spanskaglosor klickas fram med hjälp av datormus och läromedel på cd-romskiva, glosorna lyssnas av via headset och förevigas i ordbehandlingsprogram. Ordens uttal bearbetas på ljudfiler till dess att eleverna är nöjda med vad de presterat. Då bifogas de e-brevet till läraren, Malin Häggström.
Victoria Liv lyssnar noga till namn och uttal av årets olika månader. Enero, febrero, marzo...Läser in, backar ljudfilen och lyssnar av. Återupprepar proceduren, igen och igen.
Jag tror jag läste in månaderna fem gånger. Minst. Oktober, november och december var svårast, säger hon och pekar på ett papper intill datorn där hon för hand skrivit glosornas uttal.
Årets sista månader har tjockare blyertslinjer än övriga. Oktober månads linjer tyder på att de följts en gång mer än de andra.
Oktober, octubre, är svårt att uttala. Det är svårt med k:et i början hur det ska låta.

PEDAGOGISK UTVECKLING
Victoria Liv är en av sju elever vid Bredbynskolan som följer Malin Häggströms undervisning i spanska på distans. En distansundervisning där elever från Bjästaskolan och Husumskolan också deltar.
Möjligheten att delta i denna grundkurs i spanska inom ramen för elevens val ges också vid Björnaskolan och Geneskolan.
Det här är ett projekt, men tanken är att projektet ska göra det möjligt att läsa spanska, på distans, som ett modernt språk, vid kommunens skolor, säger läraren Malin Häggström.
En annan tanke med projektet är att det ska ge pedagogiska ringar på vattnet, att fler skolor ska kunna ta del av distanstekniken i sin undervisning. Ett tecken på denna utveckling kan vara att moment som lektioner i realtid via videokonferens eller webbkameror, hittills uteblivit.
Tanken var att vi skulle ha realtidslektioner, men vi fick problem med tekniken.
Det saknades webbkameror och program, men de ville börja ändå och då fick de göra det. Kanske var det lika bra när man ser hur det har utvecklats, säger rektor Eric Nylander, projektets utvecklingsansvarige.

FRI FRÅN TID OCH RUM
Realtidslektioner genomförs för närvarande inte alls, annat än när läraren Malin Häggström en gång i månaden reser ut till skolorna för att träffa kursens elever. Annars sker kommunikationen mellan lärare och adept i grupprogrammet First class.
Alla elever har en egen mapp, en portfolio, som bara de själva och läraren har tillträde till. Där läggs prov, läxor, uppgifter och handledningsbrev. En utveckling av pedagogiken som överensstämmer med projektets namn Just in time.
Det här är inte beroende av vare sig tid eller rum. En viktig sak är att eleverna lär sig veta vad de har gjort, och vad de själva vill uppnå.
Eleverna kan jobba tills de är nöjda, de lär sig bedöma sig själva, säger Bengt Berggren, som under projektets tid tjänstgör som teknisk support vid elevernas lektioner.

INDIVIDUELL STUDIETAKT
Studieron är påtaglig, trots att klassrummets sju elever sysslar med olika moment av kursen.
Systrarna Maritza och Lisbeth Edlund sjunger en romantisk sång om livets färger, AnnaStina Sundin skriver glosor i ordbehandlingsprogrammet, Sandra Eriksson och Carina Wiklund lär sig användbara glosor i kök och vardagsrum, Emmy Svensson avslutar cd-romskivans avsnitt om färger medan Victoria Liv arbetar sig igenom veckodagarnas spanska namn och uttal.
När lektionen lider mot sitt slut samlar flickorna ihop vad de har åstadkommit under lektionen, öppnar sin mapp, sin portfolio, och börjar sammanfatta lektionen i ord. Ett sammanfattande brev som sedan bifogas uppgifterna de genomfört.
Carina Wiklund skriver: Hej Malin! Här får du en bifogad fil med dagarna...

BODIL RESARE

Annons
Annons
Annons