Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slut på köandet

ÖRNSKÖLDSVIK. Kön var
flera månader lång.
Då anställdes Urban Karlsson.
Nu slipper Örnsköldsviksborna åka till Sollefteå för att ta reda på om deras fordon är lämpliga i trafik.

Annons

Det fanns en tid när det var svårare att få besiktningstid än att få bilen godkänd för trafik.
Väntplanen vid bilprovningen såg ut som en parkeringsplats.
Det är inte bara min förtjänst att det blivit så mycket bättre, alla som arbetar här gör ett jättejobb. Kalla mig möjligen för lagledare, säger platschefen Urban Karlsson.
Vi behöver bara vrida tillbaka klockan ett år i tiden för att finna besiktningsköer på ett par månader.
Trots att personalen arbetade så mycket att övertidssnittet per anställd slutade på 150 timmar.

MÅDDE DÅLIGT
Kunderna var upprörda och villrådiga, personalen på bilprovningen var stressad och mådde illa av att inte kunna hjälpa till i tillräcklig omfattning.
Situationen var ohållbar, och Örnsköldsviks bilprovning blev rikskänd på grund av de oändliga köerna.
Det var så illa att fordon fick körförbud, i de fall ägarna inte hann ta sig till Sollefteå, Kramfors, Härnösand eller Umeå för att få ekipagen genomgångna där istället.
I månadsskiftet mars/april förra året anställdes Urban Karlsson som ny platschef.
Och sedan dess är inget sig likt.
Kunderna behöver inte längre bilda långa köer med sina fordon, och det har inneburit gladare besökare i bilhallarna och det i sin tur har gett personalen arbetslusten tillbaka.
Stämningen här går inte att jämföra med hur det var för ett år sedan, berättar Kenneth Håkansson. Kundernas humör var verkligen i botten när det var som värst.

SJUKSKRIVNA TILLBAKA
Urban Karlsson själv har ingen lust att titta i backspegeln på hur det varit.
Vi har börjat på ny kula, säger han. Det som varit dåligt ska vändas till att bli så bra som det bara går.
Så mycket kan Urban i alla fall säga, att han personligen drabbades av den bristfälliga organisation som gällde före den första april, när han anställdes, förra året.
Ja, jag har ju besiktat bilar här, så jag vet att det inte stått rätt till.
Konkret har det här på bilprovningen inneburit att sjukskriven personal är tillbaka, mer arbetsglädje - och att Urban nyanställt tre personer.
Tillsammans med den nya chefen har personalen gått igenom verksamheten.
Det är inte alls så att jag ensam ska sköta det här, säger Karlsson. Jag ska vara med i verksamheten, jag ska delegera och dela ut ansvar.
Personalen här är så bra, och har varit det tidigare också, men inte haft de rätta instrumenten. En bra chef måste ge delaktighet och information.
Från månader av väntan har det alltså vänts till ingen kö alls på bilprovningen. I dag gäller att kunden får komma när den önskar nästan.
Vi kan säga att vi inte har någon kö över huvud taget, men det kanske krävs två telefonsamtal.
Som rekommenderar kunderna att använda nätet så långt det är möjligt.
Där får de bra översikt och kan snabbt se vilka tider som är bokningsbara. Jag kan väl också få säga att man numera kan betala besiktningen med kort.

HASSE TAVÉR

Annons
Annons
Annons