Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SAS-personal räddas i Ö-vik

ÖRNSKÖLDSVIK. Ingen av de 200 anställda på SAS bokningscentral i Örnsköldsvik kommer att sägas upp trots hårda sparkrav. Genom att istället minska arbetstiderna för ett 40-tal anställda sparar företaget motsvarande tio tjänster.
– Det känns positivt att vi inte behöver säga upp folk, säger Tommy Sjödin, platschef.

Annons

I höstas presenterade SAS ett åtgärdsprogram som innebär att 3,5 miljarder kronor ska sparas, på årsbasis. 2 500 tjänster ska bort, utöver de 1 100 personer som varslades i september efter terrordåden i USA.
Totalt motsvarar nedskärningarna drygt tio procent av koncernens anställda.
Vi måste reducera överallt men jag kan inte säga var. I nuläget har endast kabinpersonal fått gå och det rör sig om 120
personer, säger Bertil Ternert, pressinformatör på SAS centralt.

ERBJUDER DELTID
I Sverige, Danmark och Norge arbetar cirka 1 000 personer inom försäljningsorganisationen. Nu ska organisationen bantas med en tredjedel. Trots den hårda åtstramningen så kommer SAS bokningscentral i Örnsköldsvik med 220 anställda lindrigt undan och det förklarar Bertil Ternert så här:
De gör ett viktigt och bra jobb och det vet alla om.
Som det ser ut i dag behöver ingen sluta, men genom att
minska 40 heltider till deltider sparar de motsvarande tio tjänster.
Vi har erbjudit ett 40-tal provanställda 75 procents tjänst, säger Tommy Sjödin. Vi är inte helt
klara och vi har inte skrivit på
några papper.
Nedskärningarna påverkar inte de som är fast anställda utan
endast provanställda.
Nappar de på deltidsanställningen övergår den till tillsvidareanställning.

BEHÅLLER KOMPETENSEN
När åtgärdsprogrammet presenterades i höstas diskuterade Tjänstemannaförbundet HTF med klubbmedlemmarna om framtiden på företaget.
De flesta ville jobba kvar
vilket beror mycket på arbetssituationen som råder i Örnsköldsvik. Därför har vi arbetat med att få behålla så många som möjligt,
säger Tony Skopac, ordförande i HTF.
Genom att låta de anställda
vara kvar i företaget behålls kompetensen vilket kan löna sig när trenden vänder eftersom det kostar pengar att nyanställa och utbilda.
De som nappar på deltid blir kvar i företaget och kan gå upp i tid när flygindustrin vänder, säger Tony Skopac.
Han anser att detta är ingen överenskommelse med SAS
centralt utan facket är maktlöst när de gäller provanställda, eftersom de nu faller under arbetsbrist.

NÖJD MED LÖSNINGEN
Skillnaden i pengar kommer inte att bli stor och de som påverkas har möjlighet att stämpla upp till heltid. Det är viktigt att vi har hittat en väg där de anställda får bestämma själva, det vill säga om de vill vara kvar eller inte.
Både Tommy Sjödin och Tony Skopac är nöjd med lösningen.
Det känns jättebra för vi är rädd om vår personal, säger
Tommy Sjödin.
Jag är rätt nöjd men alla lösningar möts alltid av ett visst motstånd, säger Tony Skopac.

SOFIA GÖTH

Annons
Annons
Annons