Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Säkerhetsregler för barn saknas i bussar

ÖRNSKÖLDSVIK. Hur är säkerheten för barnen och ungdomarna på skolbussarna?
Svar: Varken bättre eller sämre än för vuxna som åker buss.
Vilket innebär att många skolbarn tvingas stå i bussen på väg till skolan.

De svåra bussolyckorna förra året, och avåkningarna här i Örnsköldsvik i samband med halkan i tisdags, har väckt frågan om säkerheten på bussarna, framför allt på skolbussarna.
Svaret är att det inte finns speciella säkerhetsregler för skolbussar. Där gäller samma regler som på vanliga bussar.
Vilket innebär att det inte finns regler för att alla ska ha en sittplats, än mindre att de ska sitta fastspända i säkerhetsbälte.
Det är vanligt att barn och ungdomar får stå i bussen till skolan. Och ju närmare du bor skolan ju större risk är det, av förklarliga skäl, att du får stå.
Fler tvingas stå
Det kan exempelvis röra sig om bussar med 52 sittplatser, berättar Bernt Partanen, ansvarig för skolbussverksamheten i kommunen.
På slutet kan det vara så att tre-fyra tvingas stå.
Detta gäller då de rena skolbussarna.
På linje- och lokaltrafikbussarna kan betydligt fler tvingas stå. En vanlig linjebuss får i allmänhet ta cirka 60 sittande och tio till femton stående. De nya lokalbussarna är besiktigade för 35 sittande och 40 stående.
Bernt Partanen säger att man inför nästa skolår diskuterar med bussföretagen möjligheterna att alla i skolbussarna ska få sitta.
Det är någonting vi försöker få till, framför allt i glesbygden. Åkarna är på samma bog och jag vet att de, när de byter fordon, försöker se till att det nya har tillräckligt antal sittplatser, säger Bernt Partanen.
Men vi kan inte kräva av en åkare att han byter buss.

INGEN OLYCKA
Och i minst två år till kommer en del att tvingas stå i bussarna på väg till skolan. 2004 ska kommunen göra en ny upphandling av skolskjutsarna. Lennart Nordin är vd på Örnsköldsviks Buss AB, som dagligen skjutsar ungefär hälften av de 2 000 barn och ungdomar som har rätt till skolbuss.
Jag kan inte gärna neka till att det är säkrare att sitta än stå i bussarna. Men jag kan ändå inte påminna mig att vi haft någon olycka inne i någon buss under min tid här, säger han och berättar att den enda inrapporterade skadan i samband med avåkningarna i tisdags var en stukad tumme.
Krav på att alla ska ha sittplats skulle också bli väldigt svårt att uppfylla. Många åker ju i vanliga linjebussar till skolan, säger Lennart Nordin.

SÄKERHETSB ÄLTEN?
Finns i en del bussar, men då framför allt på stolar som inte har stolar framför sig. Själv anser jag att bälten i bussar är en överskattad säkerhetsgrej.
Ta olyckan i Liden exempelvis, jag tror inte att man hade klarat sig bättre med bälten.
Lennart Nordin verkar tveksam till att säkerheten för just skolbarn ska öka efter nästa upphandling:
Det är ju upp till kommunen, som gör upphandlingen, att ställa kraven. Och ställer man högre krav, exempelvis att alla skolbarn ska ha sittplats, då får det naturligtvis en konsekvens på priset.


ULF HÄGGQVIST

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons