Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rödluvans hemska öde

HÖGLAND. Rödluvan är en glad tjej på väg till mormor. Men lyckan blir till intet när hon först luras, och sedan slukas, av Vargen.
Höglandskolans kampanjvecka mot mobbning innehåller både dikt och verklighet, och ett och annat skridskoskär för de äldre eleverna.

Annons

Eleverna är mellan sex och tio år. De lyssnar med inlevelse till lärarinnans gestaltning av de klassiska sagan.
När Rödluvan möter Vargen hälsar hon på honom och talar om vart hon ska. Hon visste ju inte vem han var, berättar Birgitta af Klinteberg, för de lyhörda eleverna.
Valet av Rödluvan som inspiratör till de yngre elevernas studier under antimobbningsveckan förklaras av lärarna.
Det är lättare att ta till sig känslor genom en saga. Egentligen kan man ta vilken saga som helst. Alla handlar egentligen om samma sak - det var en lycklig saga, MEN...
Att man väljer Rödluvan kanske man gör för att man inte vet att det är om sig själv man pratar, när man pratar om Rödluvan, förtydligar Birgitta af Klinteberg med ett skratt.

RÖDLUVANS KÄNSLOR
Måndagen är första dagen av fem då eleverna ska fundera och bearbeta sagans känslor. Känslor av lycka, rädsla, ilska, sorg och frihet.
Vi ska dela upp sagan om Rödluvan i bilder, i slutet av veckan har var och en en liten bok. Den första bild vi ska rita är en bild av Rödluvan, eller av en annan flicka eller pojke. Sen ska ni fundera över vad som gör er lycklig, och rita det i små ringar, små lyckobubblor, instruerar Birgitta af Klinteberg.
Varför var Rödluvan lycklig?
För att hon kommit ut ur vargens mage, funderar Olivia Sjödin.
Ja, men vad var hon lycklig för innan dess. När hon var på väg till mormor med vin och kakor, undrar Birgitta af Klinteberg.
Ett svar som kommer från flera håll är att Rödluvan hade någon som älskade henne, någon som tyckte om henne, och svaret följs av röda hjärtan i många av teckningarnas lyckobubblor. Godis, kompisar, fotboll, paket, sommar och vinter, är annat som tar form när lyckobubblorna allt eftersom fylls med elevernas illustrationer.

OLIKA ROLLER
I ett av de äldre elevernas klassrum konstrueras collage på temat Tillsammans mot mobbning.
Citat från dagstidningar, veckotidningar och magasin klipps ihop, liksom bilder av kändisar, mer eller mindre sanna hopklipp. Vad gör till exempel Tyson i drottning Silvias blå galaklänning och varför ser kungen så glad ut i stråhatt, iförd ett par badbyxor?
Ett textklipp visar rubriker som olika roller, tillsammans och sluta
Alla har olika roller. Den som mobbar har en roll och den som blir mobbad en annan. Men man har ju en skyldighet att säga till, säger Sofie Bergström som tillsammans med Malin Lundström och Josefin Sondell, snickrar på text till rubriken olika roller.
En text som i slutändan landar i att den som inte har någon att prata med, som de har förtroende för, kan ringa BRIS och barnens hjälptelefon.
Vad Tyson gjorde i drottningens festblåsa får också en förklaring. Henrik Edin och Kim Lundgren levererar svaret. Tyson har inte varit snäll i år

RENT SPEL
Höglandskolans äldre elever söker sig också till hockeyrinken på Skyttis, inbjudna av Ångermanlands hockeyförbund och Pekka Wågström.
De kommer att vara här hela veckan, elever i sjuan, åttan och nian. Många är väl inga skridskoentusiaster när de kommer, men när de väl kommit igång är det svårt att få dem att sluta.
Skoj på isen, med tennisboll och klubba, och den sköna känslan av att vara en i ett lag, är upplevelsen som erbjuds.
Det är väl en liten poäng i att de får prova på hockey, men mest handlar det om det här med fair-play. Att man bemöter andra som man vill bli bemött själv. Det är grundregeln, säger Pekka Wågström, och filosoferar lite över ungdomsledarens roll.
En ledargestalt som för många unga är nog så viktig som läraren föräldern.
Respekt, tycker jag är viktigt. Men ofta säger vi vuxna att vi inte har tid om barnen ropar på oss när vi ser på tv eller läser tidningen, medan vi tycker att barnen ska komma på en gång när vi ropar på dem.
Sedan tror jag att det är bra att det inte bara är i skolan som man pratar om regler och respekt, utan att det kan komma från annat håll också. Man ska vara klar och tydlig, men med glimten i ögat.

STEGET FÖRE
Kristina M Nordell är en av Höglandskolans tre skolledare som tagit initiativ till att delta i denna riksomfattande och veckolånga antimobbningskampanj. En kampanj som stöttas av utbildningsdepartementet, men utformas efter skolornas egna önskemål och behov.
Enligt eleverna och lärarna har vi på Höglandskolan inte stora problem med mobbning här. Men vi arbetar ju efter en nollvision och vill inte att det ska förekomma alls. Vi tycker att vi måste lägga tid på det här, om vi ska kunna vara steget före.


BODIL RESARE

Annons
Annons
Annons