Annons
Annons
Annons

Restaurangerna håller inte vad de lovar

Beställer du en pizza med fetaost finns risk att du får någon helt annan typ av ost på din pizza. Beställer du en bit lax kan det hamna en helt annan fisk på tallriken. Örnsköldsviks kommun har nyligen genomfört ett projekt som visar att många av restaurangernas menyer inte håller vad de lovar.

Kommunerna i Västernorrland har genom kontroller hos restauranger, pizzerior och kaféer undersökt om kunden får det menyerna utlovar, och om verksamheterna kan visa varifrån ett livsmedel kommer.

Av 262 restauranger, pizzerior och kaféer i länet fick närmare hälften någon form av avvikelse. I Örnsköldsvik kontrollerades 69 verksamheter och 51 av dem fick bakläxa.

– Det är ju inte bra. Å andra sidan är det första gången vi gör en sådan här grundlig undersökning så vi visste inte vad vi kunde förvänta oss, säger Minna Kraatari.

Hon menar att det för kunden är viktigt att det som beställts också är det som hamnar på tallriken. Människors hälsa är ett tungt argument. Allergiker och de som av andra skäl vill välja bort vissa livsmedel ska kunna lita på det som serveras. 

 – Förutom hälsoaspekterna handlar det om att kunderna inte ska bli lurade när de går ut och äter. Man ska veta vad man äter och få det man betalar för.

Kontrollerna har genomförts i samband med vanliga planerade tillsynsbesök, som oftast varit oanmälda. Vid besöken fick verksamheterna visa sina menyer och därefter kontrollerades det om råvarorna fanns i lager.

I projektet har man valt att titta på livsmedel som är vanligt förekommande på restaurangernas menyer, till exempel fetaost, parmesanost, oxfilé och lax.

 – Det sammanlagda resultatet för Örnsköldsviks kommun följer i stort resultatet för länet som helhet. I Örnsköldsvik finns dock en högre andel fall där beteckningarna fetaost och parmaskinka inte stämmer, berättar Minna Kraatari.

Hon tror att bristerna främst är kopplade till okunskap.

– Det är vad vi har uppfattat när vi gjort kontrollerna och det kan vi ha en viss förståelse för. Det kan vara svårt att hålla koll på reglerna kring namnskyddade produkter. Men det finns också pengar att tjäna för verksamheterna om de använder ett billigare alternativ än det som står på menyn.

De restauranger som uppvisat brister måste antingen ändra i sina menyer, eller börja köpa in de produkter de utlovar.

– Om bristerna inte rättas till innan vi gör uppföljningar måste vi förelägga dem, säger Minna Kraatari.

Miljökontoren i kommunerna kommer även i fortsättningen göra granskningar av den här typen, och en gemensam grund har tagits fram som gör att kontrollerna kan bli lika överallt.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons