Annons

Problemfylld premiärdag för Norrtåg: "Förseningarna är något vi räknat med"

/

Norrtågs första dag på sträckan Sundsvall - Umeå kunde ha börjat bättre. Signal- och växelfel orsakade förseningar på uppemot en timme för några av tågen. Till en början kommer åtta turer om dagen passera Örnsköldsvik i vardera riktning på den nya sträckan.

Efter flera år av förseningar var gårdagens öppningsdag för Ådalsbanan, och Botniabanans sträckning söder om Örnsköldsvik, efterlängtad. Som ÖA tidigare berättat har Botniabanan mellan Umeå och Örnsköldsvik haft en problemfylld tid sedan starten 2010, med mängder av förseningar på grund av signalfel. Med tiden har signalfelen blivit färre i samband med att ERTMS-system och personal trimmats in.

Att anpassa ERTMS-systemet efter Ådalsbanan har varit svårare än efter Botniabanan. På Ådalsbanan finns annan trafik och även fler planfria korsningarna att ta hänsyn till. Det är däremot inget som gör att Anders Strandberg, ansvarig för ERTMS-projekt i Sverige, tror att det kommer innebär fler problem än vid Botniabanans start.

– Jag tycker inte att man kan se det så. Sedan starten av Botniabanan har vi trimmat in organisationen, och lärt oss systemet. Nu är vi mer förberedda än vad vi var då.

Den första dagen kunde däremot ha börjat bättre. Redan under premiärturen från Sundsvall orsakades ett längre stopp på grund av ett signalfel i växelstationen i Ånge.

Trafikledningscentralen fick en felindikation i en av växlarna på den obemannade stationen, men det visade sig inte vara något allvarligt fel. Efter en inspektion av Trafikverkets personal kunde premiärtåget åka vidare norrut - en timme försenad. Ett liknande fel inträffade när ett senare tåg mellan Kramfors och Örnsköldsvik blev ståendes - vilket orsakade förseningar om 43 minuter.

– Några förseningar får vi räkna med under premiären, säger Strandberg.

När trafiken nu kommer i gång på allvar blir det åtta turer i vardera riktning mellan Umeå -Sundsvall på vardagar och fem turer på helgerna. Dessa utökas sedan med ytterligare en tur per dag från den 9 december. Den turen kommer gå hela vägen från Umeå till Stockholm utan tågbyte i Sundsvall.

Tidtabellerna som går att finna på SJ:s hemsida är de som gäller i dagsläget. Men det kan bli förändringar i framtiden.

– Vi kan anpassa tiderna om vi känner att det är möjligt, men det rör sig inte om några större justeringar, säger Lena G Olsson som är marknads och utvecklingschef på Norrtåg.

Att hela sträckan mellan Umeå och Sundsvall är i drift är ett efterlängtat besked.

– Det känns verkligen som "Äntligen!". Det här gör att vi binder ihop hela vårt område, vilket känns oerhört bra, säger Lena G Olsson.

Förra året inledde Norrtåg ett samarbete med Modo Hockey. Hockeytåget sattes in från Umeå under vissa helgmatcher, och blev snabbt populärt trots liten marknadsföring.

– Det här är något vi absolut kommer titta mer på och kan utveckla. Det finns även fler arrangemang som vi kan tänka oss att samarbeta med, till exempel travtävlingar och mässor, säger Lena G Olsson.

Tåget, som är ett nytt Coradia Nordic X62, kommer efter sommaren även att utrustas med trådlöst internet.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons