Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Postkontor försvinner i Ö-vik

+
Läs senare

ÖRNSKÖLDSVIK. Posten förändrar verksamheten i hela landet. I september ska det
vara klart hur servicen ska
fungera inom Örnsköldsviks kommungränser.

Successivt förändras postservicen i hela landet. I Örnsköldsviks
kommun finns i dag åtta postkontor vars verksamhet ska anpassas till den nya ordningen. Men det kommer inte att vara klart förrän i september månad, enligt servicechef Carina Nilsson, Örnsköldsvik, som också har ansvar för Kramfors, Sollefteå och Ramsele serviceområden.
Vi ska titta över kassaverksamheten och även öka tillgängligheten för brev och paket. Att idag säga hur det ska se ut vid varje lokalkontor är för tidigt, säger hon.
Utgångsläget är inte att lägga ner postkontor på respektive ort, istället pågår upphandling med andra serviceinrättningar i samhället.
Den som ska hämta eller lämna ett paket ska kunna få mycket bättre tillgänglighet. Folk ska kunna gå till en mack eller en livsmedelsbutik och lämna och hämta, både på lördagar och kvällar. Alla kommer att bli hänvisade till en partner, som vi säger, för att hämta sitt paket från Ellos eller Rowells, säger Carina Nilsson.
Den som ska betala räkningar
eller hämta ut pengar från sitt konto ska i framtiden vända sig till ett
kassakontor.
Uppdraget för servicechefen är att klura ut hur många kunder som är i behov av kassaservice för att därefter avgöra vilka öppettider kontoret ska ha.
Kassaservicekontor blir inte på samma ställe där du hämtar och lämnar ditt paket, säger Carina
Nilsson.
Upphandlingar i Örnsköldsviks serviceområde har inte börjat än, men i södra delarna av landet är strukturförändringen igång. Inriktningen är inte att ta bort kassaservice på orterna men förändring blir det när posten särar på brev- pakettjänster och frimärksförsäljning.
Blir kundunderlaget för litet till kassakontoret kan det bli aktuellt med andra lösningar.
Vi måste se över hur mycket kunder det blir kvar på de gamla postkontoren som bara gör inbetalningar och hämtar pengar, och
anpassa öppethållandet efter det. Blir det lite kunder kvar kan det bli fråga om att sametablera oss med en partner även när det gäller kassadelen, säger Carina Nilsson.
Lösningar för varje ort och tänkbara partners beräknas vara preciserade till sommaren, enligt servicechefen.
Den förändrade postservicen ska fungera från 1 september.

EVA GIDLUND

Annons
Annons
Annons