Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olyckskorsning görs om

ÖRNSKÖLDSVIK E4-korsningen i Arnäs blir trafikplats med skilda plan.
Men först måste arbetsplanen fastställas och finansieras. Ombyggnationerna startar troligen inte före år 2003 enligt Vägverket i Härnösand.

Annons

Efter onsdagens trafikolycka, där en person omkom, har korsningen vid E4 i Arnäs åter blivit aktuell. Stark trafik och korta avfartsfiler gör korsningen mycket osäker för bilister som ska av från eller ut på E4.
Det finns inga planer på en omedelbar förändring av trafiksituationen i Hörnells-korsningen, men Vägverket säger sig väl känna till problemen med korsningen.

FYRFILIG VÄG
Nu planerar Vägverket en större ombyggnad i samband med Botniabanans utbyggnad, vilken beräknas starta på våren år 2003. Då blir sträckan mellan Scandic Hotell och Arnäs fyrfilig.
Vägbanan kommer att breddas och dessutom höjas 4 meter vid korsningen med Botniabanan, enligt Vägverket.
Om man bygger ut E4 till en fyrfältig väg med plankorsning ställs inte samma krav på omkörningssikt och stoppsikt jämfört med att behålla dagens standard, säger Per-Henrik Nilsson på Vägverket i Härnösand.
Lösningen för den aktuella korsningen blir en trafikplats med av- och påfarter. Skillnaden mellan en korsning och en trafikplats består i att den senare är planskild, det vill säga att man överhuvudtaget inte behöver korsa motsatt körfil. I Arnäsvall kommer vägen från Arnäs ut mot Arnäs industriområde att gå under E4.

MER TRAFIK
Det kommer dessutom att bli mer trafik i korsningen eftersom det blir en mötesstation för Botniabanan där nedanför, säger Tomas Ölvebring på Vägverket i Härnösand.
Just nu jobbar vi på projekteringen tillsammans med Botniabanan AB, meddelar Per-Henrik Nilsson. Det kommer att lösas så att vi ekonomiskt sett står för trafikplatsen, och Botniabanan AB för vägsträckans ombyggnad.
Man arbetar för tillfället med att ta fram en arbetsplan och sedan ordna fram pengarna till projektet. Vägverket hoppas på att kunna finansiera plankorsningen genom att klassa den som en nationell trafiksäkerhetsåtgärd.
Enligt Knut Henriksson på Vägverket, finns för närvarande ingen alternativ finansiering.
Åsa Sjöberg

REDAKTIONEN

Annons
Annons
Annons