Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Ö-viks krogar orenast i länet

+
Läs senare

ÖRNSKÖLDSVIK. Restaurangerna i Örnsköldsvik är de smutsigaste i Västernorrland. Det visar en undersökning som alla länets kommuner gjort gemensamt. I Örnsköldsvik uppvisade hälften av restaurangerna så bristande hygien att återbesök krävdes.
– Vi drog ner hela länsresultatet, säger livsmedelsinspektör Carola Sångberg.

En fördjupad undersökning av restaurangernas hygieniska förhållanden utfördes i somras i länets kommuner. En tredjedel av de totalt 116 testade restaurangerna uppvisade bristande hygien. I Örnsköldsvik var resultatet ännu värre. På nästan hälften, 9 av 19 testade restauranger, var hygienförhållandena så dåliga att man ansåg ett återbesök nödvändigt. Samtliga fick någon liten anmärkning. Carola Sångberg som utförde inspektionerna i Örnsköldsvik är bedrövad över resultatet.
Tragiskt, kan man väl säga. Det är jättedåligt att hygientänkandet är så dåligt.
Gammal smuts i köket
Granskningen, som just sammanställts, undersökte restaurangernas rengöring och rengörbarhet, det vill säga hur lätta utrymmena är att städa. Syftet var att kartlägga hygienförhållanden och städrutiner och ställa krav på förbättringar.
Vi tittade på smutsen som sitter fast. Inte det man städar varje dag, utan extrastädningen: Under bänkar och maskiner, dörrkarmar Köken var värst vi hittade väldigt mycket brister i de utrymmen där man hanterar oförpackat livsmedel.
Serverings- och försäljningsutrymmena var i de flesta fall relativt rena. På en av de värsta krogarna var serveringen det enda som inte behövde återinspekteras. Man kan alltså inte bedöma restaurangens renhet efter det man som kund ser.
Två ställen var väldigt dåliga, berättar Carola Sångberg. Vi gav dem en vecka att städa upp. Och så krävde vi att de satte upp ett egenkontrollprogram med städschema, personalhygien, provtagningar efter utlandsvistelser och temperaturkontroller i kyl och frys.

DET VAR BARA STÖKIGT
På den krog som var allra värst var det enda rena utrymmet personalens omklädningsrum och toalett. Resten ansågs så smutsigt att det måste återinspekteras. Även serveringen. Smuts fanns på hyllor, i kyl, frys och skalrum. Extra smutsiga var golv och inredning i kök och diskrum.
Vi hade inte väntat oss att det skulle vara så illa, säger Ing-Marie Eriksson som deltog i inspektionen.
Utdrag ur inspektionsprotokollet:
Helhetsintryck smutsigt och mycket saker överallt.
Rutiner för städning saknades helt såväl muntligt som skriftligt.
I förrådsutrymmet fanns gamla mögliga grönsaker kvar blandade med de färska och sylt med utgånget datum. Inga rutiner för kontroll och utrensning av gamla varor tycks finnas.
Restaurangens ägare tycker själv inte att det var så smutsigt.
Det mesta var att det var stökigt. Det var mycket grejer. Kartonger och sånt som ingen hann ta undan. Då vi hade städat och inspektörerna kom tillbaka var de nöjda och tyckte att vi var bäst av alla.
De ruttna grönsakerna skyller han på leverantören.
Du har ju ruttna äpplen på Åhléns också när du går och handlar.
Ägaren tycker inte att gästerna bör oroa sig för bakterier i hans restaurangmat.
Det görs matprover nästan varje kvartal på det vi serverar. Där har vi inga anmärkningar.

VI BYGGDE OM
På den näst sämsta restaurangen var alla rum utom serveringen så smutsiga att återinspektion krävdes. Smuts fanns i kyllådor, varuhiss, lådor och skåp med köksredskap och torrvaror. Golven var slitna och smutsiga.
Utdrag ur inspektionsprotokollet:
Helhetsintrycket smutsigt och stökigt.
Livsmedlens temperatur i kylbrunn i kök uppmättes till +15 grader. Ingen termometer eller temperaturdisplay.
Eventuell svartmögel i kylen.
Ägaren menar att det ohygieniska tillståndet var tillfälligt.
Det var struligt just då, huset höll på att renoveras. Vi hade inte hunnit gå igenom allt. Man gör så gott man kan.
Ägaren ser inte restaurangens gäster har skäl till oro för matens kvalitet.
Jag har haft restaurang i snart 20 år och har aldrig fått en prick innan det här.
Ett svårtvättat källargolv har ännu inte åtgärdats, trots flera återbesök, påminnelse och åläggande från inspektörerna.
Vi håller på att åtgärda det. Men det måste gå genom hyresvärden. Det var det enda som vi inte hade åtgärdat vid återkontrollen.
Båda krogarnas ägare säger sig tycka att hygienen är viktig, och att livsmedelsinspektionerna är bra och behövs. De menar att deras restauranger varit rena sedan inspektionen.

BRISTERNA ÅTGÄRDADE
Resterande restauranger hade vid återbesöken åtgärdat bristerna.
De fick några dagar på sig att städa. De fick i uppgift att sätta upp en tidsplan för saker som inte kunde åtgärdas direkt. Då vi kom tillbaka och gjorde återkontroll hade felen rättats till.
AMANDA TERMÉN

REDAKTIONEN

Annons
Annons
Annons