Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nytt läge studeras för backarna

+
Läs senare

ÖRNSKÖLDSVIK. Efter initiativ av IF Friska Viljor Backe görs just nu ett försök att komma tillrätta med de höga kostnader som en ny hoppanläggning för med sig.
Det som studeras är att trycka 70- och 90-metersbackarna längre in mot berget med underbacken ovanför och bakom Botniabanan.

Från Friska Viljor är vi enbart intresserade av den framtida funktionen, säger Bo Grimholm, styrelseledamot i Friska Viljor och ordförande för Svenska Skidförbundets backhoppningskommitté. Men kan vi dessutom medverka till att hålla kostnaderna nere för Botniabanan AB är det givetvis bra.
Skidförbundets arkitekt för hoppbackar, Kurt-Evan Sonehag, FFNS, Falun, har fått i uppdrag att studera ett läge som innebär att de båda stora backarna trycks in mot berget med följd att hopparna efter nedslag i underbacken åker under Botniabanan med bromsplanet mellan järnvägen och staden. I dag sker hoppningen på det sättet bakom och under Mellanselsspåret från staden räknat.
Vi studerar ett sådant alternativ, säger projektledaren för byggandet genom staden, Sigfrid Lindström. Alla uppslag som kan förbilliga projektet är bra. Men det är ont om tid. Vi måste bestämma oss inom 14 dagar och allra senast inom tre veckor från dagens datum.
Sigfrid Lindström säger att det här är ett ärende för Skidförbundets specialister på backhoppning just nu. Ett problem i sammanhanget är att Kurt-Evan Sonehag blivit sjuk. Det är inte helt säkert att han kan fullgöra sitt uppdrag som planerat.
Det som diskuteras är att trycka backarna horisontellt in i berget, säger Sigfrid Lindström. Nuvarande backar måste även i det alternativet rivas men en del kanske går att återanvända i de nya backarna. Det är inte säkert att de nya tornen till 70- och 90-metersbackarna behöver bli högre än vad de är i dag. Det får projekteringen med studier av förflyttning av massor utvisa. Det gäller också att bygga backar som hopparna tycker om.
Enligt Sigfrid Lindström kommer byggandet av nya backar att ske genom en rad delupphand-lingar.
Botniabanan har slopat planerna på att sätta bort arbetet på totalentreprenad. Uppenbart är att projektledningen räknar med att det ska bli betydligt billigare att bygga i egen regi.

SVEN LINDBLOM

Annons
Annons
Annons