Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt EU-projekt igång

ÖRNSKÖLDSVIK.Turistnäringen i Örnsköldsviks kommun ska utvecklas i rätt riktning genom miljonprojektet ”Från älv till hav”.
Projektets målsättning är att stärka entreprenörsskapet inom besöksnäringen, skapa sysselsättning och tillväxt men också öka antalet besök i kommunen.

Annons

Ett omfattande strategiprogram, som ska genomföras under nästa år, har utarbetats sedan i september.
Vi eftersträvar att behålla de jobb som redan finns men ska också se till att få fler i arbete eftersom turismen är den enda växande näringen, säger Liisi Hägglund, huvudprojektledare.
De mål som ska uppnås är följande: sex nya arbetsttillfällen, sex bevarade arbetstillfällen, tre nya företag ska startas och 200 personer ska ingå i olika grupper under projekttiden.

NYA ATTRAKTIONER
Dessutom ska det skapas tre nya turistattraktioner alternativt ska tre befintliga förbättras. Besöksfrekvensen ska öka med fem procent och fem procent fler gästnätter ska uppnås med projektet.
Vissa aktiviteter prioriteras för att uppnå så bra resultat som möjligt. Åtminstone en älvdal och skärgården ska inventeras vad gäller behov av skyltning.
Entreprenörer ska sammankallas både i älvdalar och stadskärnan för att bestämma vad som kan göras för att öka attraktionskraften.
Vi ska göra surströmmingen till ett varumärke i Höga Kusten. Det blir inga nya surströmmingsnätter där man äter tills man kräks, utan samling på temat den syrade maten. Vi planerar också för olika seminarier och studieresor. De intresserade får anmäla sig och betala en viss avgift för att delta, säger Liisi Hägglund.

LANDSKAPETS KULTURARV
Nätradalens BesöksCentrum, Ekomuseum längs Mo älvdal och Skallbergsgrottorna i Gideälvens dalgång.
Landskap med speciella kulturmiljöer ska utvecklas i samarbete med intresseföreningar av olika slag. Upplevelseattraktioner är viktiga inslag.
Badhuset och BesöksCentrum har redan jobbat ihop ett turistpaket, Höga Snökusten, med bad, slalom och övernattningar i stugor, som ska marknadsföras med början i januari.

DIGITALA VISITKORT
Spännande värre är möjligheten som följer med IT-utvecklingen. Tina Carlsson är projektledare för informationsteknologin som blir allt viktigare för turistnäringen.
Vi ska utveckla databasen Ligo i samverkan med Mitt Sverige Turism. Ligo betyder att förena och databasen fungerar så att när uppdatering sker på Turistbyrån på Öviks hemsida, görs med automatik en uppdatering på Internet som också går till länsportalen, säger Tina Carlsson.
Tre pekdatorer ska placeras på turistintensiva platser, en på turistbyrån, en i Arken, och en vid Bjästa BesöksCentrum.
Turister kan söka information, kvällar och nätter, med hjälp av digitalt geografiskt kartmaterial. Örnsköldsvik blir först i länet med den sortens turistinformation.
Vilka webverktyg som kan användas för att turistentreprenörer själva ska kunna uppdatera sin egen hemsida är ett annat viktigt mål.
Digitala visitkort kommer att få stor betydelse för turismen i framtiden.

EVA GIDLUND

Annons
Annons
Annons