Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyetablering i Örnsköldsvik - siktar på 20 anställda

/
  • Magnus Bråth från Örnsköldsvik etablerar ett företag i sin gamla hemstad. Redan nästa år vill företaget ha 20 personer anställda i Örnsköldsvik.

Ett nytt it-företag etablerar sig i Örnsköldsvik.

Målsättningen är att anställa 20 personer redan nästa år.

– Vi ska bli bäst i vår bransch, säger företagets vd Magnus Bråth.

Annons

Magnus Bråth från Örnsköldsvik har många års erfarenhet inom sökmotoroptimering, och har arbetat med internetbaserade företag i hela sitt yrkesliv. I dag är han delägare i företaget Pineberry som är ett av Sveriges ledande företag med inriktning mot sökmotormarknadsföring och webbutveckling. Magnus Bråth har det senaste året bott på Malta, där han arbetat med sökmotoroptimering för spel.

Det senaste året har Bråth jobbat upp ett nytt företag, där han nu vill satsa. Och han vill göra det i Örnsköldsvik.

– Vi tänker göra en satsning i Örnsköldsvik, där vi redan i dag har basen. Vi kliver upp på tre anställda i november och det är meningen att vi ska satsa på att växa fort.

Målsättningen är att redan under 2013 växa till 20 personer, därefter i mindre takt.

– Första steget är att hitta ett kontor i Örnsköldsvik och få allt det praktiska att fungera.

Magnus Bråth valde mellan Stockholm och Örnsköldsvik när han skulle välja basen för företaget, Brath AB. Den ena delen som lockade var att bygga upp företaget i hemstaden, Örnsköldsvik.

– Det som kanske är mest intressant är att det finns rejäla fördelar som entreprenör att välja Örnsköldsvik som arbetsort. Till exempel är det enormt mycket billigare med lokaler här och löneläget är rimligare än i Stockholm.

Företagets modell är att fånga upp besökare på nätet som letar efter olika tjänster. Under en testperiod har företaget arbetat mot mäklare och reseföretag dit de skickat vidare sina kunder. Enkelt uttryckt bygger företaget portaler som slussar kunderna vidare till exempelvis mäklaren, resesajten eller hotellkedjan.

– Till exempel kan vi hjälpa hotell genom att vi låter besökarna boka deras rum via vår portal. Det finns två huvudingredienser i vår modell, att ta bra positioner i Google på utvalda sökord och att se till att konvertera besökare till kunder.

I november tillträder Magnus Bråth som vd på företaget.

– Vi kommer att skala upp de segment vi har tills vi blir ledande inom dem. Vi tänker till exempel förmedla fler försäljningar av hus och lägenheter än något annat svenskt företag på nätet.

Redan i december/januari behöver alltså Brath AB anställa folk i Örnsköldsvik.

– Vi letar ju inte efter någon med en speciell utbildning, det finns ingen skola som håller måttet inom sökmotoroptimering. De vi anställer måste därför bli helt utbildade internt. Det är viktigt att hitta precis rätt människor i den här branschen eftersom det inte finns några formella utbildningar, det går knappt att ha erfarenhet inom området. Det gör att vi i första hand letar efter personer med hög generell internetkompetens som kan internutbildas för att kunna lösa våra uppgifter.

Annons
Annons
Annons