Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musikutbildning satsar internationellt

ÖRNSKÖLDSVIK. Britney Spears var där. Norges kronprins Haakon och elever och lärare från Musikmakarutbildningen i Örnsköldsvik var där för att ta till sig nya trender inom musikbranschen. Årets Musikfestival i Cannes har gått av stapeln.

Annons

I söndags öppnades den inflytelserika Midem-mässan i Cannes - i år med norskt värdskap; Norway now. En mässa som har kallats världens största handelsplats för musik.
Jag var lite tveksam innan vi åkte om detta skulle vara det rätta forumet för oss. Det blev oväntat positivt resultat. Vi fick jättemycket utländska och svenska kontakter och mycket uppmuntran, säger Ulla Sjöström, skolans rektor.
Måste internationaliseras
Från Musikmakarutbildningen i Örnsköldsvik åkte tre personer från skolans ledning, Ulla Sjöström, Jerry Gyll och Frank Ådahl. Även två representanter från årskurs ett och två åkte med, Andreas Sundgren och Elin Örebrand.
Tidigare var jag livrädd för de stora killarna men de jag träffade var ödmjuka, tillmötesgående och inte alls nonchalanta, säger Elin Örebrand.
Syftet med resan var att marknadsföra utbildningen och skapa nya internationella kontakter.
Vi måste internationaliseras. Musikmarknaden i Sverige är för liten och utomlands finns ett stort sug efter svensk musik. Nu rider Sverige på vågen, frågan är hur länge, säger Ulla Sjöström, rektor på utbildningen.

SKRÄCKEN FÖRSVANN
Den svenska montern var välbesökt av producenter och stora kända skivförlag. Där delade gruppen från Örnsköldsvik ut häften på svenska och engelska, om utbildningen. De delade även ut demoskivor.
De gick åt som smör i solen, säger Ulla Sjöström. Vi hade ett annat mål och det var att alla som ställde ut i den svenska montern skull veta vilka vi var, jag tror att vi lyckades.
Nu väntar alla i klassen på ett telefonsamtal och var sitt skivkontrakt, säger Elin Örebrand.
Hon berättar att den första dagen kändes det pirrigt att gå upp till andra människor för att presentera sig och berätta om skolan. Men nervositeten släppte snabbt. Intrycken och lärdomarna hoppas hon få användning av i framtiden. Hon drömmer om att försörja sig på musiken och framföra den själv.
Det är hård konkurrens men nu har jag har fått bra kontakter och känner mindre skräck för branschen, säger Elin Örebrand.

SPELMUSIK NYA TRENDEN
Resan var viktig för utbildningen som är en så kallad Kvalificerad yrkesutbildning (KY) och har pågått sedan 1998. Den enda utbildningen i Sverige i sitt slag men KY-utbildningar får inte med automatik existera i mer än fem år. Den första september i år måste de ansöka om ett nytt koncept, det går inte att bara kopiera det gamla utan det måste vara nytt marknadsanpassat innehåll.
Vi måste hänga med i trenderna och konkurrensen är stenhård inom musikvärlden. Konceptet kommer delvis att bygga på det vi lärt oss under mässan, säger Ulla Sjöström. Enligt de kunniga inom musikbranschen är pojk- och flickband på väg ut. Vår snegling mot spelmusik verkar vara helt rätt.

SOFIA GÖTH

Annons
Annons
Annons