Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Mitträcken räddar liv på länets vägar

+
Läs senare

Härnösand. Dödsolyckorna i trafiken minskar i Västernorrland och i Vägverkets Region Mitt som helhet. Det visar en djupstudie över åren 1997-2000.
Stor roll tillmäts mitträckena som hindrar bilarna från att krocka front mot front.

Under perioden 1993-1996 förolyckades drygt 100 personer varje år på vägarna i regionen, som
omfattar länen Dalarna, Gävleborg, Jämtland och Västernorrland.
Under fyraårsperioden därefter har dödstalet sjunkit till drygt 80 per år.
Trenden i år fortsätter åt samma håll. Hittills till och med den 14 december i år har totalt 69 personer omkommit i 55 olyckor i regionen.
Enligt trafikingenjör Jan-Ove Eriksson på regionkontoret i Härnösand har satsningen på mitträcken en nyckelroll i utvecklingen.

INGEN DÖDSOLYCKA
Till stor del beror det på det. Det har vi sett på E4 norr om Gävle. Där finns ingen dödsolycka alls i år.
Vi kan också se det på det otäckt olycksdrabbade området på E4 förbi Midlanda. Nu med mitträckena på plats har olyckorna gått ner direkt, säger han.
Bo Sjödin, chef på regionens
avdelning för trafik och miljö, späder på med ytterligare en faktor.
Kameraövervakningen är också viktig. På E4, som övervakas med kamera vid Iggesund, har vi inte haft en dödsolycka på tre år. Så kameror går vi vidare med.
Men tveklöst har det stor och säker effekt på mötesolyckorna även med mitträckena. Vi kommer att se fler mitträcken fram till 2007. Det ingår i nollvisionen där målet till att börja med är att halvera
antalet döda från 100 per år till 50 i regionen, säger han.

NEDÅTGÅENDE TREND
Region Mitt är den enda vägverksregionen i landet som i dag visar tydligt nedåtgående trend i dödsolyckorna. Något spelar förstås befolkningsminskningen in. Färre personer ger mindre trafik.
Flera gemensamma mönster kan spåras i djupstudierna.
E4, E14 och riks 90 står för
nästan alla olyckor i länet. Flest antal döda finns i månaderna oktober och juli, på veckodagarna fredag och lördag samt mellan klockslagen 12 och 14 på dagen.
Den typiska dödskraschen sker på en 90-sträcka i dagsljus. Singelolyckor är något vanligare än
mötesolyckor .
Alkoholen är en fortsatt tragisk faktor. 23 procent av olyckorna räknas som alkoholrelaterade.
I klartext har 72 personer dött i
regionen under fyra års tid i olyckor där föraren varit berusad eller i några fall en berusad fotgängare har blivit påkörd.
Av 216 döda i personbil i regionen under perioden hade 69 inget bilbälte på.
Det saknade betydelse i 37 fall. Men 32 hade sannolikt överlevt med bälte. KLAS LEFFLER

REDAKTIONEN

Annons
Annons
Annons