Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

MacGregors jättekran i ny stororder till Kina

ÖRNSKÖLDSVIK. MacGregor Cranes har fått en stororder värd 6,4 miljoner US-dollar, nästan 68,5 miljoner kronor. Beställare är skeppsvarvet Shanghai SY i Kina och det polsk-kinesiska rederiet Chipolbrok. I ordern ingår fyra nykonstruerade kranar med lyftkapacitet upp till 320 ton. Det innebär ett genombrott för ett nytt produktsegment, anser marknadschef Hans Ohlsson.

Vi ser väldigt positivt på ordern som vi har lyckats få efter väldigt stora insatser. Den genererar inga nyanställningar i Örnsköldsvik men innebär en bra bas för företaget, säger Hans Ohlsson.
Beställningen omfattar totalt åtta kranar till två båtar som byggs på det kinesiska varvet. Ordervärdet är 3,2 miljoner US-dollar per båt, tillsammans 6,4 miljoner.
Varje båt ska utrustas med två tunglyftskranar som var för sig klarar upp till 320 ton och två vanliga 50-tonskranar. Om tunglyftskranarna utnyttjas parvis blir kapaciteten 600 ton.
Enligt kontraktet har beställarna option för ytterligare två båtar.
Det är viktigt för oss med en serieeffekt så att det inte bara blir fyra utan åtta stora kranar, säger Hans Ohlsson.

NY ORGANISATION
Hittills i år har MacGregor Cranes fått in order för sammanlagt 110 miljoner kronor. Sedan i fjol har företaget ingen egen krantillverkning i Örnsköldsvik utan produktionen för Europamarknaden har lagts ut på en lokal företagsgrupp.
Efter omorganisationen jobbar vi effektivare. Vi tillhandahåller konstruktioner och ritningar och de andra företagen bygger kranarna på utsatt tid. Det är samma modell som vi använder med våra partner i Kina, Korea och Japan.

MONTAGE I ÖRNSKÖLDSVIK
I den nu aktuella ordern kommer alla komponenter att levereras till Örnsköldsvik och här utförs hydraulmontaget av MacGregor och elmontaget av Elsack.
Enbart komponenterna väger 60 ton och när allt är klart skickas de till Kina där kranarna byggs. Första båten ska levereras i början av februari 2003, säger Hans Ohlsson.
MacGregor Cranes produktsortimentet omfattar i dag fem krantyper för kommersiella fartyg av olika slag. Den nyutvecklade tunglyftskranen väger 200 ton och kan lyfta 320 ton. Maximal räckvidd är 35 meter.

KLARAR SVÄNGNINGAR
Vi har ett brett sortiment och kan parera för fluktuationer på marknaderna. Med tunglyftskranarna får vi ett nytt segment och därmed flera ben att stå på. Vi tillverkar även slanghanteringskranar för tankfartyg, en tidigare sidoverksamhet som har blivit oerhört viktig för oss. Drygt 100 sådana kranar tillverkas i Kina och Korea. De ger över 20 procent av omsättningen, och vi tar marknadsandelar framför allt i de länderna, säger Hans Ohlsson.
Under fjolåret levererade MacGregor Cranes cirka 180 lastkranar plus 100 kranar för tankfartyg. 40 av dem var tillverkade i Örnsköldsvik och 100 i Kina, resten i Korea och Japan. Även om det spända världsläget efter höstens attentat i USA har gjort att en del varvsorder har annullerats ser Hans Ohlsson optimistiskt på framtiden.
Vi har aldrig haft så full orderbok som nu. Hittills i år har vi fått beställning på 35 kranar och jag är övertygad om att det blir 40 eller mer i Örnsköldsvik under 2002.


BERIT NORSTEDT

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons