Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Långtradaren ska undersökas av expert

Örnsköldsvik. Stefan Eriksson hann inte reagera.
– Helt plötsligt stod ekipaget på tvären över vägen, jag hann bara ägna mina barn och min fru en kort tanke.
Några sekunder senare
kunde 34-åringen konstatera att han lurat döden med ett par decimeters marginal.

Med tanke på omständigheterna mår jag alldeles utmärkt, pustar Stefan Eriksson på telefon från sin bostad i Mariestad, dagen efter olyckan norr om Öden.
Det var vid lunchtid i tisdags som det inträffade. Yrkeschauffören
Stefan Eriksson hade övernattat i Docksta och var på väg att leverera ett kök i Burträsk i Västerbotten.
Hans långtradare var fullastad; den innehöll 120 kubikmeter
möbler.
Färden gick i cirka 85 kilometer i timmen när en så kallad spärrventil löste ut av någon anledning.

OFÖRKLARLIGT
Bromsarna låste sig på fordonet, som fick sladd och ställde sig i 90 graders vinkel mot färdriktningen.
Ett möte i det läget hade kunnat sluta med katastrof. Ekipaget kanade in i ett vägräcke innan det blev liggande på höger sida.
Förutom familjen, mina barn och min fru, hann jag fundera lite över bilen och hytten också, minns Stefan.
Det är helt oförklarligt hur spärrventilen kunde lösa ut.
Stefan Eriksson har kört för Västgötagods i fyra år. Tre gånger varje månad besöker han Norrland för att leverera möbler.
Har du varit med om något
liknande förut?
Nej, men för sex veckor sedan körde jag faktiskt på en älg i Björna.
Mirakulöst nog klarade han sig helt utan skador. Han var med vid bärgningen av ekipaget innan han liftade med Örnsköldsvikspolisen till sjukhus, där undersökning
väntade.
Några timmar senare samma kväll reste han hem till Mariestad.
De hittade inget fel på mig, men ett skåp och en pall i lasten hade skadats, säger han, som klarade sig undan olyckan med en veckas sjukskrivning. Scania i Södertälje ser mycket allvarligt på olyckan norr om Öden.

TEKNISK ANALYS
Det här ska bara inte få hända, kommenterar företagets presstalesman Hans-Åke Danielsson.
Han vill inte förgripa en undersökning av fordonet, men gissar att spärrventilen löste ut på grund av en tryckluftsläcka någonstans.
Det låter så på din beskrivning av det som hände, men ännu så länge har vi inga ytterligare uppgifter om det här.
Scania kommer att skicka
experter inom den svenska serviceorganisationen för att undersöka fordonet i Örnsköldsvik.
Vi kommer att göra en teknisk analys, det här ser vi allvarligt på.
Kan det vara ett konstruktionsfel?
Om det här går att koppla till konstruktionen så går det genast ut kampanjer från vår sida.
Vad innebär det?
I värsta fall omfattar det här fler bilar, och då har vi rutiner för det.

HASSE TAVÉR

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons