Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jonas byggde dragracingbil av en 40 år gammal Volvo: "Jag vill kunna köra 402 meter på 9 sekunder"

/
  • Mycket tid och pengar har lagts ner i den mörkgröna Volvo 244 från 1975 för att få den att gå fort, riktigt fort.
  • En stor del av fritiden går åt till att försöka få bilen färdig till sommaren.
  • Bak på bilen sitter en bromsskärm som kan fällas ut för att minska bromssträckan vid höga farter.
  • Runtom i garaget ligger det reservdelar. Det mesta till Volvo.
  • Inredningen är väldigt spartanskt och består två stolar, en ratt och växelspak.
  • I ena änden står en reservmotor som Jonas jobbar med på sidan om.
  • Breda däck är ett måste för att få ner alla hästkrafter i marken.
  • Innan Volvon blev ombyggd till en dragracingbil var den en uppvisningsbil för bilstereoanläggningar.
  • Bagageluckan tas lös i ett stycke för att komma åt bensintanken på 40 liter.
  • Jonas Damgren är 20 år gammal och har redan hunnit äga 14 bilar. Den första köpte han när han var 16 år gammal.

Om man vill ha en riktigt snabb bil finns det två alternativ, endera köper man en, eller så gör man som Jonas Damgren från Örnsköldsvik och bygger en själv.
– Jag vill kunna köra 402 meter på 9 sekunder.

Annons

Det är inte alla som har en egen dragracingbil hemma i garaget, men för 20-åriga Jonas Damgren är det verklighet. Han har dessutom byggt mycket av bilen själv.

Läs även: Se alla bilar på bilsalongen i Genéve.

Intresset för bilar och motorer har funnits så länge han kan minnas, sin första bil, en Volvo 940 turbo, köpte han när han var 16 år gammal och i dagsläget har han hunnit äga 14 bilar.

– Pappa hade en del bilar när jag var yngre, en del av intresset kommer nog därifrån. Man var med, kollade och drog i allt, säger Jonas med ett skratt.

Läs även: 300 bilar senare fyller Hans 60 år.

Mycket av den lediga tiden går åt till att skruva för att få dragracingbilen, en grön Volvo 244 från 1975, färdig till sommaren.

Jonas berättar att bilen är långt ifrån original, bland annat har den blivit utrustad med en bakaxel från en Ford, växellådan från en BMW, all inredning är borttagen, rutorna är i plast, stötdämparna kommer från en rallybil, den har fått extra breda däck, en störtbur har blivit monterad och bitar av chassit har blivit ombyggt till rörram.

Motorn, en etanolkonverterad Volvo B230 med turbo och intercooler, den började Jonas trimma när han var 16 år gammal och från början var det tänkt att den skulle vara i hans första bil.

– Jag provkörde motorn i somras, då hade jag lite mer än 600 hästkrafter och 700 newtonmeter i vrid. Original hade motorn ungefär 100 hästkrafter.

Läs även: Norrmalmstorgsbilen söker nytt hem.

Men över 600 hästkrafter räcker inte för Jonas, motorn har delvis blivit nerplockad och ska få sig en större turbo och ett annat topplock för att kunna öka effekten några hundra hästkrafter till.

– Det är ingen bil man kommer ta till affären för att handla mjölk med, säger han med ett skratt.

Jonas berättar att framtidplanerna är att få bilen körklar till sommaren och sedan successivt börja tävla.

– I sommar blir det att justera och prova bilen på lokala tävlingar. Nästa år hade jag tänkt försöka tävla i SM om allt går som det ska.

Annons
Annons
Annons