Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

”Inga signaler om att marknaden är mättad”

+
Läs senare

ÖRNSKÖLDSVIK. En ständigt växande marknad utan egentliga stora bakslag.
Så ser Hotell och restaurangfackets förbundsordförande John Herrström på spa-utvecklingen i Sverige.
– Det finns inte särskilt mycket signaler om att marknaden skulle vara mättad på något vis, säger han.

I tisdags presenterades de storslagna planerna på ett hälsohotell vid Bäckfjärden i Domsjö. För 200 miljoner kronor planerar det tyska företaget Health Care Center att bygga en högklassig kuranläggning för mellan 200 och 300 gäster året runt.
Affärsidén är att erbjuda ett annorlunda boende i naturskön och avkopplande miljö, med stark hälso- och rekreationsprofil på verksamheten. Ett spa helt enkelt, där trötta själar kan hämta kraft och stressade människor gå ner i varv. Verksamheten ska också, enligt vad som hittills sagts, erbjuda alternativvård och behandling med naturmediciner.
Många frågor väntar på svar, inte minst hur finansieringen ska klaras av. Faller alla pusselbitar på plats räknar de ansvariga bakom projektet med att hotellet kan invigas redan under 2004.

POSITIV TREND
John Herrström är förbundsordförande för 60 000 medlemmar inom Hotell och Restaurangfacket sedan sex år tillbaka, och har mer än 30 års erfarenhet av fackligt arbete i branschen.
Han tror att det kan finnas marknad för ännu en anläggning i spa-Sverige, trots de 20-tal som redan finns.
Ingen vet gränsen för den här marknaden, den har vuxit hela tiden, säger han. Visst finns det viss rörlighet i branschen, men det finns ingen huvudtrend som är klart negativ.
John Herrström tror att många av förbundets medlemmar kan komma att få jobb vid anläggningen i Örnsköldsvik, om den blir verklighet.
De är rätt personalintensiva de här anläggningarna. Servicen i spa-konceptet är ju mer sällan gruppterapi. Oftast handlar det om individuella behandlingar. Alla vill ha del av verksamheten och då är det en och en som gäller för personalen. Gästen ska vara i fokus.
Då brukar det bli dyrt att nyttja?
Tror fan det, det är ju mycket av verksamheten som kostar.
Att det är just tyskar som står bakom planerna i Örnsköldsvik ser John Herrström både för- och nackdelar med.
Det är både bra och dåligt att gränserna mellan länder rivs, säger han. Det finns många företag i vår bransch med utländska ägare. Visst finns det en viss risk för kulturkrockar, men det behöver inte vara den avgörande omständigheten för hur väl satsningen kommer att lyckas.
Och bara för att det är just tyskar kan man inte säga att det är bra eller dåligt. Varje prövning måste ske individuellt.
Finns risken att en storslagen satsning slutar i ett spökslott?
Visst, risken finns alltid. En så här omfattande verksamhet ställer stora krav på den som satsar. Det krävs en seriös satsning för att verksamheten ska gå runt.
Och om den lyckas?
Då kan den locka till sig turister. Allmänt sett tycker jag att det finns ett utrymme för att snäppa upp vad gäller turismen i Sverige.



PER EURENIUS

Annons
Annons
Annons