Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Individanpassad skola

/
  • Simon och Gullan Sjöholm om att klara skolan trots grav språkstörning.

Runt 300 personer samlades i Folkan under måndagen för att få lära sig mer om språkstörningar. Attention och Studiefrämjandet hade tillsammans bjudit in flera olika föreläsare.

Annons

Språkstörning är en okänd och dold funktionsnedsättning som i många fall hamnar mellan stolarna när det kommer till hjälp och ansvar. Språkstörning finns som egen diagnos, men försenad eller avvikande språkutveckling ingår även i andra funktionsnedsättningar som exempelvis ADHD. Attention Örnsköldsvik det som viktigt att sprida kunskap om språkstörning och under måndagen gjorde de det i form av en föreläsningsdag tillsammans med Studiefrämjandet.

Logopeden Annika Vikström från Umeå Universitet talade om vad som menas med språkstörning och hur en språkstörning kan yttra sig i olika åldrar.

Anna Liljestrand, legitimerad psykolog och specialist i pedagogisk psykologi, arbetar på Resurscenter tal och språk i Stockholm och har lång erfarenhet av barn med nedsatt språkfunktion. Hon föreläste om gränsdragningar till och överlappningar med andra funktionsnedsättningar. Och hur man kan anpassa i miljön och kompensera så att funktionsnedsättningen blir så lite hindrande som möjligt.

Några som satte en verklighet till detta och ett ljus på lösningar var Simon och Gullan Sjöholm. Tack vare sin mammas stöd klarade Simon skolan trots grav språkstörning, annat modersmål än svenska och dyslexi.

– Det är fullt möjligt att klara en vanlig skola om man utgår ifrån elevens förutsättningar, menar Gullan Sjöholm.

De pekar på några viktiga punkter som höga krav på lärarna, anpassat undervisande efter elevens behov och att eleven kan vara öppen och prata om sina svårigheter.

– Språkstörning och dess konsekvenser berör precis alla ämnen i skolan, eftersom självförtroende är viktigt så pushade mina föräldrar mig att prova olika saker på min fritid, berättar Simon som fastnade för judon som hjälpte honom en hel del.

Simon och Gullan pratade mycket om att eleven ska mötas av höga förväntningar.

– Man bör fokusera på vad eleven kan och inte vad de inte kan.

Men de menade även att man på ett tidigt stadium för få med teknik som hjälpmedel och att kunna koppla ihop den med pedagogik.

Även om vägen inte var rak så klarade Simon med dessa grunder och med sina höga ambitioner gymnasieprogrammet med 29 MVG, 8 VG och 1 G.

– Allt är möjligt och går det inte så går det ändå, avslutar Simon Sjöholm som i dag driver eget IT-företag.

Annons
Annons
Annons