Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Hoppbackarna kan vara kvar

ÖRNSKÖLDSVIK. Det mesta talar nu för att Paradiskullens 70- och 90-metersbackar kommer att tryckas cirka 20-30 meter bakåt och att den framtida stadsbilden därmed kommer att bli nära nog
oförändrad.
– För närvarande känns
detta som ett huvudalternativ, säger Bo Grimholm, FV och tillika ordförande i Svenska Skidförbundets backhoppningssektion.

Vi för hela tiden samtal och överläggningar med FV och ser nya backar nära det nuvarande läget som en intressant lösning, säger Lennart Westberg, vd för Botniabanan AB.
Botniabanan AB har, med tanke på årstider och annat, mycket bråttom med att komma i gång med de nya backarna. Enligt den tidplan som legat fastlagd sedan ett år var det meningen att påbörja byggandet av de nya backarna i januari i år.
Nu har vi skjutit på detta en bit in i mars, säger Lennart Westberg. Det finns två anledningar till detta. Den ena är förstås att projektet förhoppningsvis blir billigare än det alternativ som Svenska Skidförbundet tagit fram. Det andra är stadsbilden.
När Botniabanan AB öppnade anbuden för att bygga enligt det alternativ som Svenska Skidförbundet ritat visade det sig att kostnaden låg betydligt högre än beräknat.

STÖD AV ALLMÄNHETEN
Vi vet inte kostnaden för den lösning vi nu arbetar med förrän vi tagit in anbuden, säger Lennart Westberg. Förhoppningsvis blir det billigare. Vi tycker oss också känna att en majoritet av invånarna vill att backarna skall vara kvar så nära nuvarande läge som möjligt ur stadsbildssynpunkt.
Lennart Westberg säger att det ännu inte är klarlagt om de nya tornen blir högre eller lägre än de nuvarande. Det har med massbalansen vid byggandet att göra. Troligtvis blir det ingen nämnvärd förändring om det visar sig att det nya alternativet är genomförbart.

INTRESSANT LÖSNING
Bo Grimholm säger att Friska Viljor aldrig riktigt tyckt om planerna på ett helt nytt hoppstadion med hoppriktning mot slalombackarna i Åsdalen.
Vi började studera nuvarande läge lite grundligare och fann att överbacken är byggd på pelare och att även underbackens övre del, den så kallade kulen eller rundningen, också vilar på pålar. Vi kom på att det kanske inte blir så mycket schaktning med att dra backarna en bit bakåt in i berget och det ser i dagsläget lovande ut. Den stora fördelen är att vi bevarar stadsbilden nära nog intakt. Enda skillnaden blir att Botniabanan kommer att ligga högre upp på sluttningen än vad Mellanselsspåret gör.
Vi har inte bett om det här intrånget utan skulle helst av allt ha velat vara kvar. Nu strävar vi efter bästa möjliga lösning även ur hopparnas synpunkt. Om projektet kan genomföras blir det en 20 meter lång betongbro mitt i svackan mellan underbacken och backen för uppbromsningen. Nuvarande viadukt under Mellanselsspåret är betydligt lägre och smalare. Vi hoppas att det blir en godtagbar lösning.

STOPP I ETT ÅR
Ett av FV:s absoluta krav i sammanhanget är att det skall bli backar som Internationella skidförbundet (FIS) godkänner.
En stor nackdel med det nu högaktuella förslaget är att det blir stopp för alla träningar och tävlingar i ett till ett och halvt år under byggtiden.
Det är en nackdel som vi är beredda att ta, säger Bo Grimholm.
Vi får se till att aktiva, som behöver träning i de stora backarna, får åka till andra orter under en övergångstid fortsätter han.

SVEN LINDBLOM

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons