Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höga Kusten Flyg svartlistas – vägrade betala ut ersättning efter inställda flyg

Höga Kusten Flyg finns med på Råd & Röns senaste svarta lista.
Detta efter att företaget fällts i två fall hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
– Det är en händelse utom vår kontroll, säger Henning Lindberg på Höga Kusten Flyg.

Annons

Det handlar om en flight som skulle avgå från Örnsköldsvik till Stockholm i oktober 2014. Men avgången ställdes in på grund av en trasig generator i en av flygplanets motorer.

Två av resenärerna ombord begärde sedan kompensation för den inställda flighten. Men ersättningen uteblev.

Efter det följde flertalet mail mellan resenärerna och Höga Kusten Flyg, där flygbolaget menade att resenärerna inte hade rätt till någon ersättning. Det ledde till att de anmälde företaget till ARN.

Läs även: Både upp och ned för Höga Kusten Flyg 2014

I båda fallen blev passagerarna ombokade till en annan avgång från Umeå, vilket gjorde att de blev försenade två timmar och 30 minuter.

En av resenärerna, som inte vill figurera med namn, berättar att de fick tips om att söka ersättning för den inställda resan. Detta trots att de, visserligen försenade, kom fram till sin slutdestination.

Men ni fick en ny resa till Stockholm och hann med er anslutande flight?

– Ja, och det ska de ha en eloge för, men läser man enligt paragraferna har vi rätt till ersättning, säger resenären.

I ARN:s beslut rekommenderas att Höga Kusten Flyg ska betala 250 euro vardera till passagerarna, detta enligt EU-förordning nr 261/2004. Ersättningen baseras på den inställda flygningens längd och passageraren har rätt till ersättning även om personen inte drabbats av någon ekonomisk skada.

På Höga Kusten Flyg menar man att detta var en händelse utom deras kontroll.

– Vi och ARN tolkar inte EU-förordningen på samma sätt, säger Henning Lindberg, sälj- och marknadschef vid Höga Kusten Flyg.

Kommer ni följa ARN:s rekommendation och betala ut ersättningen?

– Nej det kommer vi inte att göra.

Besluten som tas av ARN är enbart rekommendationer för hur en tvist ska lösas. Prövningar görs utifrån de uppgifter som parterna skickat in.

Råd&Röns aktuella Svarta listan baserar sig på ärenden från andra halvåret 2014 där konsumenten fortfarande inte fått rättelse.

Annons
Annons