Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Hållängetelever försvarar den nya pedagogiken

HÖRNETT. – Vår skola är minst lika bra som andra!
Det hävdar Hållängeteleverna Katja Ottosson, Erik Gyllander, Evelina Åström och Stina Persson.
Sedan får krönikörer säga vad de vill.

Snacka om att bjuda in sig själv.
Efter måndagens krönika om Hållänget kom inviten som ett brev på posten.
Därmed är min nyfikenhet aningen stillad.
Raderna i förrgår om min nyfikenhet på Hållänget berörde, skulle man kunna säga.
Bland reaktionerna märktes ett samtal från skolan.
Elevrådet bjöd in
Det var elevrådets ordförande där, Katja Ottosson, som tyckte att vi skulle komma och hälsa på.
Nu vill vi elever berätta om vår skola, sa Katja. Vi tycker det är dags att inte bara de vuxna uttalar sig. Det är vår framtid det handlar om.
Katja såg krönikan i måndags, och blev less på att ännu en gång läsa en Hållängetartikel som inte var positiv för skolan. Så hon knallade in i lärarrummet och undrade över lämplig åtgärd.
Svaret hon fick var att man från elevhåll på Hållänget gärna fick höra av sig till oss på ÖA.
Kritiken gör det värre
På Hållänget tog Katja emot tillsammans med niondeklassarna Erik Gyllander, Evelina Åström och Stina Persson.
All den negativa kritik vi fått i media har gjort det värre för oss här på skolan, menade kvartetten.
Katja, Erik, Evelina och Stina säger att de trivs jättebra på Hållänget. Att det nu är klart bättre ordning och reda i korridorerna än det var för tre, fyra år sedan.
I början, när vi gick ifrån den traditionella undervisningen, var man inte ordentligt förberedd, men nu fungerar det mycket bättre.
Vad är det som fungerar så bra?
Det mesta. Det är bra att vi får lära oss att dra egna slutsatser om saker och ting. Den kunskapen, att söka svar på egen hand utan att någon pekar åt en, är nyttig även utanför skolan.
Vi lär oss mer
Här på skolan står elever och lärare nära varandra. Vi kan diskutera vad som helst. Vi får störa våra generösa lärare när vi vill; på raster och kvällar.
Tror ni att Hållängets modell rent av är bättre än den mer traditionella undervisningen som gäller på andra håll?
Vi tror att man lär sig mer på det här sättet.
Vad tror ni det beror på att inte fler skolor tagit efter Hållängets modell?
Andra skolor har kanske inte förstått att det finns ett sätt att göra skolarbetet mer personligt för alla inblandade.
Vi tror att de kommer att ta efter om de ser att det går bra för oss. Sedan är det ju inte så att precis allt är nytt här på Hållänget. En ganska stor del är kvar från tiden då det var traditionell undervisning som gällde.
Känner ni någon oro över att andra elever, när ni börjar på gymnasiet, kommer bättre rustade för att de sluppit Hållängets system?
Nej, inte alls. Vårt sätt att arbeta kommer nog snarare att vara till fördel i gymnasiet.
Finns det saker som inte fungerar på den här skolan?
På alla skolor finns en grupp av elever som har problem. De har problem med sig själva, inte med skolan, och de måste lära sig att jobba med problemen.
De kanske är lite förvirrade privat, en sån klick finns på alla skolor.

HASSE TAVÉR

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons