Hägglunds byter Sep mot Alligator

Alligator, det är stridsfordonet BAE Hägglunds går in med i FMV:s nya upphandling. Med teknologi och kunnande från andra välkända produkter ska Alligator gå vinnande ur striden mot det finska stridsfordonet Patria. – Vi vill inte kalla den Sep längre, det här är Alligator, ett åttahjuligt fordon som har mekanisk drivlina istället för elektronisk, säger Tommy Gustafsson-Rask, marknads- och försäljningsdirektör vid BAE Systems i Örnsköldsvik.

Den största anledningen till att FMV (Försvarets Materielverk) valde finska Patria vid förra upphandlingen var prisfrågan. Priset på Sep var ungefär en miljard högre än Patrias. Sedan dess har delen gällande priset viktats upp med en procent inför den nya upphandlingen. Den här gången värderar även FMV priset långsiktigt gällande både underhåll och drift till skillnad mot tidigare.

– Vi har blivit väsentligt billigare och är helt klart konkurrenskraftiga i priset den här gången, säger Tommy Gustafsson-Rask.

Med de nya förändringarna och den bantade Sep-versionen (nu Alligator) tror sig Hägglunds ha en god chans att ta hem ordern.

– Nu har vi hittat en bra nivå och beräknar för en leverans över 226 vagnar till två bataljoner.

Om Hägglunds tar chansen innebär det en försvarsbeställning i miljardbelopp, vilket innebär nya jobb på sikt.

– Självklart blir det nya jobb och där snackar vi hundratal. Det skulle ge oss en framtidstro långsiktigt, säger Tommy Gustafsson-Rask.

  • Här är Alligator

    Topphastighet: 100 kilometer i timmen

    Bemanning: 3 i besättning + 9 passagerare

    Motor: Två dieselmotorer Steyr, 2 x 272 hästkrafter (2 x 200 kW)

    Växellåda: 7-växlad automatlåda med högt och lågt växelläge

    Längd: 6,8 meter

    Bredd: 2,8 meter

    Höjd: 2,25 meter

    Totalvikt: 27 ton

    Bromsar: ABS

    Vändradie: 23 meter

    Utvecklingen av Alligator påbörjades redan 2005 och har löpt parallellt med Sep. En av skillnaderna är att Alligatorn är åttahjulig mot sex i den tidigare upphandlingen.

    Skyddet för soldaten har också blivit bättre och det finns en framtida utvecklingspotential tillsammans med en ökad flexibilitet i Alligatorn. Några av delarna som gjorts billigare är att BAE valt bort det nivåreglerade fjädringssystemet och förmågan att kunna vända runt sin egen axel som tidigare fanns i Sep.

Dela
  • +1 Intressant!