Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Första kvinnliga rektorn på Nola

Örnsköldsvik. I våras stormade det om henne i Nord-
malings kommun, i höstas blev hon skolledare i Husum. Nu tillträder hon som första kvinna tjänsten som rektor på
Nolaskolan i Örnsköldsvik.

När Nolaskolan 1 februari får den första kvinnliga rektorn i det forna läroverkets dryga 50-åriga historia, är det en kvinna med erfarenhet av både medgång och motgång i yrkeslivet som tillträder.
Efter 15 år som skolledare i Nordmalings kommun lämnade hon tjänsten som rektor vid Artediskolan efter en konflikt som kulminerade i våras och slutade med ett avgångsvederlag för Cathrina Strandberg och hennes kollega. En överenskommelse med arbetsgivaren som gav Cathrina Strandberg 14 månadslöner á 30 000 kronor.
Det var en enorm turbulens. Jag tänkte då att det inte gick längre, och skrev ett brev till Örnsköldsviks kommun med ansökan till två lediga skolledartjänster. Biträdande rektor här i Husum var den ena, biträdande rektor på Nolaskolan var den andra.

TIDIGARE ÖNSKEMÅL
En ansökan där Cathrina Strandberg rangordnade de båda tjänsterna och önskade Nolaskolan i första hand. När sedan tjänsten som rektor vid Nolaskolan blev ledig, uppmanades hon att söka tjänsten.
Om jag blev uppmanad...jo, det blev jag, säger Cathrina Strandberg med eftertryck och ett stort leende.
Två timmar innan ansökningstiden gick ut mejlade jag in min ansökan.
Entusiasmen för det nya jobbet är väl synlig, men hon vill ändå inte se det som en revansch för hennes yrkeskunnande.
Nej, jag tänker inte så. Jag vill göra ett bra jobb och jag har känt mig väldigt välkommen här i Örnsköldsviks kommun under hösten. Det är fantastiskt stimulerande att de tror på mig, det andra har jag kopplat bort. Jag är en sån där tok som älskar mitt jobb.

RINGAR PÅ VATTNET
Om Cathrina Strandberg har lämnat turbulensen i Nordmaling bakom sig och hittat ett nytt spår i tillvaron så ger stormen fortfarande ringar på vattnet. Vem som tillträder tjänsten som rektor vid Artediskolan är ännu inte helt klart.
Egentligen tycker jag mest synd om Nordmaling. Inte så att de inte klarar sig utan mig, alla går att ersätta.
Men jag hoppas att ledningen och styrningen i kommunen blir bra så att mina många fantastiska kollegor kan få tillbaka arbetsglädjen.
Sedan hoppas jag verkligen att det blir en kraftfull person som vill jobba med utveckling som får jobbet. Någon som ger personalen all stimulans de är värda att få. Där finns så otroligt många duktiga människor.
Cathrina Strandbergs bild av en skolledare som lyckas i sitt arbete som personalchef är en bild av en engagerad person som får personalen att trivas.
Någon som är engagerad i sitt arbete, är tydlig, och tycker om sitt jobb. En skolledare ska också vara delaktig i, och engagerad i, det som händer på skolan. Sen är det också viktigt att man som ledare ger verksamheten hög status.
En annan aspekt som hon tillskriver en bra skolledare, är dennes förmåga att leda i en platt organisation.
Som medarbetare ska man känna sig betydelsefull. Då är det viktigt att man som ledare kan tänka bort hierarkin.
Att vi har olika roller betyder för den skull inte att man behöver bygga upp hierarkier, det behöver inte finnas någonting ovanifrån eller underifrån.

ELEVENS DELAKTIGHET
Cathrina Strandberg påbörjade sina eftergymnasiala studier vid Stockholms universitet som statsvetare och ekonom, med efterföljande magisterexamen, innan hon sökte sig vidare till lärarhögskolan.
Efter några års lärararbete som högstadie- och gymnasielärare i Stockholm återvände hon till sina hemtrakter i Nordmalings kommun.
Som skolledare har hon arbetat sedan 1986, med ansvar för Komvux och grundskola, men också för köp av gymnasieutbildning till Nordmalings elever eftersom Nordmaling är en kommun som saknar egen gymnasieskola.
När hon nu tillträder som skolledare för ett gymnasium med 1120 elever och 125 anställda, som Nolaskolan har, ser hon framför sig en elevgrupp med inflytande över sin utbildning och arbetsmiljö.
Egentligen vill jag inte säga elevinflytande, utan tala om delaktighet. Inflytande är ett alltför passivt ord.
Alla vi som jobbar på Nola jobbar för ungdomarna, det är de som är själva verksamheten.

BODIL RESARE

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons