För många gymnasieplatser i länet

Det finns för många gymnasieplatser i förhållande till elever i Västernorrland. – Vi utreder hur länet ska minska antalet platser, säger Stefan Paulsson, Kommunförbundet.

Samarbetet mellan de kommunala skolorna i Västernorrland ska fördjupas. Till grund för samarbetet finns det samverkansavtal som gör att eleverna är likvärdiga förstahandssökande till samtliga gymnasieprogram i länet.

– Det var ett första steg, att få med alla på tåget. Nu återstår det praktiska samordningsarbetet, säger Stefan Paulsson, handläggare, Kommunförbundet Västernorrland.

Hänsyn tas inte längre till elevens hemkommun, nu är det konkurrens på lika villkor som gäller.

– Eleverna talar väldigt mycket sinsemellan om vilka utbildningar som är bra. Därför är det extra viktigt att arbeta med kvalité ute på skolorna. Framförallt nu när man kan söka över hela Västernorrland.

Enligt Paulsson finns även en övervolym i länets friskolor. Tanken med den kommunala gymnasiesamverkan handlar även om att förhålla sig till de privata utbildarna.

Kommunförbundet Västernorrland utreder nu frågan. Närmast handlar det om att kommunerna ska komma överens om ett gemensamt kursutbud.

– Elevunderlaget har minskat. Det vi kan se är att vi har alldeles för många platser i förhållande till elever. Det här måste vi komma till rätta med, erbjuda en intressant utbildningspalett så att säga.

Balans mellan elever och platser handlar inte minst om ekonomi. Tunga bitar i samverkansarbetet handlar om att utbildningar ska prissättas, för jämvikt mellan skolor; då vissa kurser är betydligt dyrare än andra att anordna. En annan idé är att kommunernas läsår ska samordnas.

– De olika skolorna ska komplettera varandra och satsa på sina respektive styrkor. I den bemärkelsen handlar samordningen i allra högsta grad om att öka kvaliteten i de olika gymnasieutbildningarna.

Även spets kontra bredd. Motiverade elever med specialintressen, exempelvis inom idrott eller kultur, är redan i dag mer rörliga än de breda inriktningarna. Därför kan de olika skolorna ges tydliga profiler, länshockeygymnasium exempelvis.

– Tanken är dessutom att utbildningarna i hög grad ska svara gentemot lokala behov. För Örnsköldsviks del kan det handla extra tyngdpunkt på tekniska utbildningar, säger Stefan Paulsson.

Vad tycker du? Skriv en kommentar!

Dela
  • +1 Intressant!