Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fjällräven ökar vinsten och byter namn

ÖRNSKÖLDSVIK. När Fjällräven under gårdagen presenterade sitt bokslut för 2001 konstaterades en vinstökning jämfört med föregående år. Nu vill styrelsen byta namn på koncernen och höja utdelningen till 1 krona per aktie.

Annons

Fjällräven redovisar en vinst
före skatt på 43 miljoner kronor för 2001. Året dessförinnan var resultatet före skatt 33,8 miljoner.
Nöjd blir man väl aldrig, men det stämmer ganska bra med prognosen. En prognos som vi höjde i samband med tredje kvartalsrapporten, från 36 miljoner till 42. Det blev 43, säger Fjällrävens vd Kjell Apelquist.
Koncernens omsättning uppgick till 371,6 miljoner, vilket är en
ökning med 43 procent jämfört med 2000. En ökning som inkluderar detaljhandelskoncernen Friluftsbolaget som Fjällräven förvärvade i oktober. Räknas Friluftsbolagets omsättning under årets tre sista månader bort, är omsättningen 21 procent högre än 2000.
Inför det här året är målet en omsättning på 500 miljoner. Sen har vi en prognos med ett resultat på 50 miljoner före skatt, säger Kjell Apelquist.

NYA VARUMÄRKEN
En expansionstakt som delvis kommer att ske genom ytterligare förvärv. Tierra inlemmades i koncernen under 2001 som ett nytt
varumärke vid sidan om Fjällräven, och vd Kjell Apelquist
planerar för fler varumärken vid
sidan om dessa två.
Fjällräven och Tierra är våra brands, varumärken. Sedan kommer det nog att fyllas på med ytterligare varumärken.
Som ett led i detta föreslår styrelsen ett namnbyte på koncernen. Från Fjällräven till Fenix Outdoor.
Namnbytet anses också nödvändigt för den expansion av bolagets butikskedjor som planeras i Norden och Europa. I dag äger Fjällrävenkoncernen butikskedjorna Friluftsbolaget, Naturkompaniet och Skandinavisk Höjfjellsutstyr. Fyra av butikerna finns i Norge, en i Holland och resterande i Sverige.
Det är klart att det alltid finns betänkligheter. Men med en etablering i Norden och Europa behövs ett annat namn på moderbolaget. Moderbolaget kan inte heta Fjällräven, Fjällräven blir ett av våra
varumärken vid sidan om Tierra och något till, säger Kjell Apelquist.
Det finns en risk att det blir en sammanblandning av namn annars.
Betyder det att det kommer att stå Fenix Outdoor på skylten på taket i Gålnäs, och inte Fjällräven?
Det kommer nog att stå Fjäll
räven där ändå. Men sen sätts det väl upp en skylt med Fenix också, säger Kjell Apelquist.

BÄTTRE INSÄLJNING
Fjällrävens aktieägare föreslås höjd utdelning, från 70 öre till
1 krona per aktie. En fråga som bolagsstämman beslutar i mars, tillsammans med beslut om namnbyte.
Därutöver vill styrelsen ha bolagsstämmans tillåtelse att emittera upp till 2,6 miljoner nya B-aktier för att möjliggöra bolagsförvärv.
Vinstprognosen inför 2002, på 50 miljoner, har delvis baserats på bolagets införsäljning av produkter till butiker inför sommaren 2002. En insäljning som är cirka 20 procent bättre än 2000.
Insäljningen ger en tidig indikation på resultatet för första halvåret. Sedan tror jag också att vårt produktsortiment är rätt nischat med tanke på intresset för frilufts- och uteliv, säger Kjell Apelquist.
Fjällrävens butiker står för cirka en tredjedel av försäljningen av
bolagets produkter. Resterande mängd säljs av andra butiker.

BODIL RESARE

Annons
Annons
Annons