Annons

Farlig avfart i Grundsunda

För cirka två veckor sedan inträffade ytterligare en trafikolycka vid avfarten från E4:an mot Grundsundavallen. Vid flera tillfällen sedan år 2000 har Grundsunda församling påpekat problemen till Trafikverket utan att några ändringar gjorts. – Vi anser att det är livsfarligt, säger kyrkoherde Sten Bylin.

Redan i samband med ombyggnaden av avtagsvägen mot Grundsundavallen i början av 2000-talet klagade de omkringboende utan att få gehör. De ifrågasatte hur man kunde bygga en enfilig avfart på en livligt trafikerad Europaväg med högsta tillåtna hastighet. De befarade att olyckor skulle kunna ske. Sedan dess har ingenting hänt från Trafikverkets håll, däremot har ett flertal olyckor och incidenter inträffat.

I juli 2010 rapporterade ÖA: "En personbil som svängde av E4:an in mot Grundsunda chockade en bakomvarande bil som tvärnitade. Då blev den bromsande bilen påkörd bakifrån av en lastbil. Barnfamiljen som färdades i den bromsande bilen hade änglavakt och ingen skadades allvarligt."

Det är oftast på det sättet olyckorna har hänt.

– De flesta är rädda att bli påkörda bakifrån när de sänker hastigheten och ska svänga av mot Grundsundavallen, säger kyrkoherde i Grundsunda, Sten Bylin.

Sten Bylin får ofta höra klagomål angående vägsträckan.

– Jag vet inte vad det beror på att de inte gjort något åt vägavsnittet, jag har verkligen svårt att förstå det.

– Grundsundavallen är så välbesökt med kyrkogården, vägkyrkan, hembygdsgården, loppis och övriga kyrkobesökare vid gudstjänster och så.

Församlingen har vid upprepade tillfällen sedan år 2000 skickat skrivelser till Trafikverket. Den respons de fick vid senaste tillskrivelsen var att Trafikverket föreslog att en skylt skulle sättas upp, en skylt som berättade att om 400 meter så ska man svänga. En skylt som inte på länga vägar skulle förhindra olyckor enligt Sten Bylin.

– Det är fortfarande så att man inte kan väja om man måste.

Sten Bylin anser att en avfartsfil bör göras, en liknande den som finns i Mosjön där man kan svänga av mot Banafjäl.

– Så vill vi också ha det, alternativt att man kortar av mitträcket så att man kan ha chansen att väja om det behövs.

Alternativ tre menar Sten Bylin är att sänka hastigheten på vägsträckan som nu ligger på 100 kilometer i timmen.

År 2005, när ÖA gjorde en artikel kring problemen vid Grundsundavallen, sa driftområdeschefen hos Vägverket Mitt att han kände till avfarten och att han själv tyckte att det var en flaskhals, men att han inte kunde svara på varför den kom till.

Ansvarig projektledare kunde då inte förklara exakt varför det byggdes som det gjordes men att vägar ska smalna ihop innan vägskäl för att sänka hastigheten och klara sikten för de som ska ut på E4.

Fotnot: Ansvarig på Trafikverket som haft kontakten med Grundsunda församling söktes under fredagen men var fortfarande på semester.

Läs också:

Ordet fritt: "Korsningen i Grundsunda är livsfarlig"
Arkiv: "Trafikolycka i Örnsköldsvik"

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons