Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett skådespel som lockade ”man ur huse”

BJÖRNA-ÖRNSKÖLDSVIK. Ett stort hål i marken i Björna.
Ett nytt hus i Stockholmskurvan i centrala stan.
Husumvägen 8 har anlänt till Örnsköldsvik.

Annons

t ute på byn i Björna som igår morse vid niotiden. Folk i alla åldrar ville se när 35-metersekipaget med det vita hyreshuset lämnade sin plats vid Husumvägen.
Dagen innan hade kolossen lyfts upp på trailern. Nu gapade hålet intill stort efter tvåvåningshuset med de sex lägenheterna.
I fönstren på huset uppe på trailern stod adventsstakar i fönstren, bredvid en av dem en urdrucken läskflaska. Trapphuset var bortmonterat för separat transport i kölvattnet på huset, tvärs över vägen stod det nedlyfta taket i sektioner på marken.
Jan Elander var en av de poliser från Örnsköldsvik som skulle se till att transporten hade fri väg.
Det viktiga är att inga timmerbilar hamnar framför lastbilen utan möjlighet att ta in på någon annan väg. Personbilar och annan trafik är nog inga problem. Annars ska vi bara se till att det rullar på ner till stan så snabbt som möjligt.

DET BRUKAR GÅ BRA
Nyfikenheten bland de som samlats var stor och kommentarerna många. Om det bor så här mycket folk i Björna ska de väl inte behöva köra iväg husen, tyckte en. Undrar om de har väckt alla som bor där, skojade en annan.
Förutom polisen fanns folk från Vattenfall, Telia och Skanska längs vägen och såg till att ledningar och skyltar inte kom i vägen. Själva flyttäventyret skötte två företag, norrbottniska Töre husflyttningar och småländska Brunskogs åkeri. Den senare med yrkesmottot Högt, Långt, Tungt, Brett på ljusskylten över lastbilens förarhytt.
Vi har kört större, men det är stort för vägen. Det är trångt på vissa ställen, sade åkeriets Astor Nylund strax innan.
Men det går nog bra. Det brukar det göra.
När lokal-tv intervjuat polisen, lasbilschauffören Lula Martinsson gjort en sista koll av de 18 hjulaxlarna med de totalt 72 hjulen och övriga inblandade gett klartecken var det dags. Men mildvädret hade fått hjulen att sätta sig lite i den uppmjukade marken. Det krävdes en puff av traktorn för att få 250-tonstransporten i rullning.
Första biten bort till korsningen och väg 352 mot Örnsköldsvik gick baklänges med traktorhjälp och kätting. När lastbilen så fått kylaren rätt, bar det av söderut. Ut från Björna, mot Örnsköldsvik.

BRORÄCKE FÖRSTA HINDRET
I kolonnen låg polisbilar, skyltbilar med Varning på taket, Bosse Blom i en extra lastbil för draghjälp i backarna och sist åkeriets följebil med Astor Nylund vid ratten, backande framför trailern med huskroppen hela vägen för att guida rätt i trånga passager.
Strax före tio såg Björnaborna det sista av den vita gaveln försvinna bakom granarna.
Redan efter en knapp kilometer kom den första och kanske svåraste passagen.
Bron över Björna-Lillån och den långa kraftiga vänstersvängen uppför backen direkt efteråt.
För att klara broräcket fick hela trailern hissas upp. Ändå var det med decimetrar till godo på bredden som bron klarades. Tack vare att vädret mjukat upp halkan gick den efterföljande backen galant.
Så rullade det på resten av vägen. Ibland nätt och försiktigt, ibland i raskare takt. Hela tiden med full kontroll.

STÖRST KÖR FÖRST
En kvart i två passerade följet korsningen vid Ångermanlandsgatan nedanför sjukhuset och svängde i mäktigt mak ut på E4 in mot stan. Här gällde verkligen det gamla talesättet att störst kör först.
Den befarade trafikstockningen när hustrailern skulle gena tvärsöver E4 nere i Stockholmskurvan blev efter omständigheterna minimal. Förarbetet var gjort med utjämnande grus och trailerns hydraulikstyrda hjul skötte resten.
Strax efter två stannade lastbilen med Björnahuset med ett knyck intill den färdiggjutna betongplattan bredvid Stockholmshuset. Massor av folk hade kommit för att titta på skådespelet.
Den ansvarige för äventyret, Magnus Mårtensson på Töre husflyttningar var mycket nöjd efteråt.
Det har gått bra, sade han med norrbottniskt lugn. Det svåraste var att få upp det från backen, upp på trailern.
Även Lula Martinsson, som kört lastbilen med hustrailern, var nöjd.
Det har gått bra, som förväntat. Det värsta är att få ner kraften i asfalten så man får fäste. Därför använde vi dubbla lastbilar i uppförsbackarna.
Hur det kändes för Astor Nylund, som backat de tre och en halv milen från Björna?
Det har gått jättebra. Att backa är inget problem, jag tittar i speglarna bara. Jag är van.
Det flyttade Björnahuset är ett av de hyreshus som Sune Eklund och Inlandsbostäder köpte av Övikshem i augusti förra året. Det är på 421 kvadratmeter, fördelat på sex lägenheter. Att det var så tungt som nära 200 ton beror på att betongsulan fick följa med och att bjälklaget mellan våningarna också var av betong.
Initiativet till flyttningen tog Övikshem förra våren, planer som Sune Eklund nu fullföljde.
Jag är mycket nöjd med hur Magnus Mårtensson skött det här, det har gått väldigt bra, säger Sune Eklund om flyttäventyret.
Ett nybygge skulle kostat 5-6 miljoner kronor. Flytten går på runt 1,7 miljoner, så det är en bra affär.
Några problem att hyra ut lägenheterna var det aldrig.
Nej, det gick väldigt lätt. Det gick på en dag att få det klart.
Redan i februari är det planerat med inflyttning. Men först återstår några intensiva veckor med att få huset på plats och att ansluta värme, el och vatten.
Och fylla igen hålet i Björna.

PER EURENIUS

Annons
Annons
Annons